Lerpulver

Hej LDS
Jeg er i gang med og bygge en udendørs stenovn, baseret på tegninger som jeg har fundet på nettet.
Stenene skal mures op med en blanding af portland cement, sand og ”fireclay”. Jeg har haft lidt problemer med og identificere "fireclay", men noget peger på det enten er såkaldt lerpulver, eller chamotte pulver. Personligt hælder jeg mest til lerpulver. 

Er der nogen, som kan bekræfte dette, samt pege mig i retningen af en forretning (helst i jylland) som kunne tænkes og sælge dette?

På forhånd mange tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skal være ildfast, skal det være Chamotte pulver eller Chamotte ler.
Så vidt jeg ved findes der kun Camotte ler på Djursland.
Hej.
Man kan købe ildfast mørtel til indmuring af sten i brændeovn f.eks.
Jeg forstår det ikke helt, for kommer du cement i, bliver det bare en cementmørtel, og cementen kan ikke tåle varmen.
Hvis opskriften er : ildfaste sten i brændkammeret med tilhørende mørtel og den ydre opbygning med alm. mørtel lyder det ok.

mvh

 varmetossen

moler bruges også til det, i alt fald i forbindelse med metal støbeovne. findes i øvrigt i kattegrus.
ellers prøv at søg på guloggratis, der mener jeg der var en der havde en del pizzaovns ler han skulle af med.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Chamotte er ler, som er brændt, og kan lblandes ubrændt ler, hvilket gør leret lettere at tørre og brænde.
Det, man har på Fur er moler, hvilket ikke er specielt ildfast, men meget let.
Der må ikke bruges cementholdig mørtel til indmuring af ildfaste ovne.
Jeg ved desværre ikke, hvor det kan købes i små partier.
Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er et problem, som du må tænke over. Hvis du bruger de lette ildfaste sten, som er vandsugende, risikerer du at de frostsprænges, hvis de kan blive våde, og det er frostvejr.
En pizaovn bliver vel max 260gr og det er væsentligt under temp. I din ovn.
De ildfaste sten i smelteovne er absolut ikke af moler. Men de er meget lette.
Det er vigtigt at ha så små fuger som muligt og helst ingen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Monstro ikke dette er noget der ligner det eftersøgte ?   www.hedestoker.dk/1107_pejsemoertel.html

Så er du også fri for at finde og blande.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Mange tak for de mange god svar.
Der bliver nævnt flere gode punkter, som jeg er nød til og læse lidt op omkring.

VH

Hvis ikke projektet allerede er overstået så søg på "ildfast mørtel"

Hvis andre leder efter det samme kan det findes her

https://www.ildfastesten.dk/Ildfast_ler-Fire_clay_25kg


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis