ikke over 12 volt

Hej
Jeg skal bruge en dims der sørger for at et instrument får 12 volt (+ / - 0,5 volt)
Forsyningen kommer fra et 12 volt batteri, men et sundt batteri eller et batteri man lader på, giver jo lidt mere end 12 volt. Nogen der ved hvad sådan en dims hedder? Evt link?

På forhånd tak
Hej Jeg skal bruge en dims der sørger for at et... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et hurtigt kig på databladet for en 7812 siger at den skal have en indgangsspænding der er mindst 2.5 V højere end udgangsspændingen, så 14.5V..
Når din GSM dims kan acceptere en indgangsspænding på 9 V så kunne vi jo forestille os at du brugte en "7809´er" i stedet for, men den skal så have en indgangsspænding på mindst 11.5V (jvf. 7812 specs, har ikke checket datablad på en 7809´er) så det dutter ikke rigtigt med et 12 V batteri der har en spænding på omkring 10.8V når det er tæt på at være afladet...

Det du kan gøre er at bruge en mere moderne version af en 7809, en såkaldt LDO (Low DropOut) regulator, så behøver du ikke det store spændingsfald, en mulig regulator er sådan en fætter: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm2940c.pdf men der er mange andre ...

 Een ting du også skal tænke over er køling, en LDO er regulerer ved at "brænde den overskydende spænding af som varme" dvs. den bliver VARM og skal have en køleplade. Et slag på tasken er:
Batteri spænding: 13,8V (max for et traditionelt batteri)
LDO spænding: 9V
= Drop over regulator: 4.8V
Strømforbrug = 1 Amp
= effekt afsat i regulator = 4.8 Watt (4.8V x 1A)

Alt i alt så vil jeg stadig mene at en DC-DC converter er det bedste valg

 

Skrevet af Razols på 18 jun 2013 22:40
Det skulle være sådan en fætter her http://www.gsmteknik.dk/GSM_SMS_styringer/gsm-styring-basic
Ja se se.   De af sælger opgivende spændingsgrænser, syntes så ikke og passe. Hvis det var min "dingenot" fik den en billigt DC til DC konverter (som Hideout rigtigt påpeger), når modulet tilsyneladende skal forsynes fra et bil/motorcykel batteri, p.g. af dens betydelige højere virkningsgrad. Dvs. batteriet "tømmes" knap så hurtigt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det blev til en dc-dc converter.fungerer perfekt. Tak for hjælpen.
Skrevet af Razols på 19 jun 2013 16:21
Det blev til en dc-dc converter.fungerer perfekt. Tak for hjælpen.
Jamen, det var da skønt/godt. Selv TAK.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

https://svane-el.dk/da/spaendingskontrol/3251-sp%C3%A6ndingsomstiller-op-ned-125-26v.html

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis