Moms regnskab - Skat for Firma

Vi er novice'r så vi skal ha lidt hjælp

Min kæreste har for 2 år siden købt en Computer til 18000,- (14500 excl. skat)

Vi har fundet ud af at trække den fra over årene med 25% hvert åraf excl. skat prisen.

Men hvordan trækker hun Moms'en fra ?
Modregner hun denne computer moms fra den moms hun skal betale for det arbejde hun har udført ?

Vi har glemt at trække computeren fra forrige år, kan vi gå ind på skat.dk og ændre årsopgørelsen for 2011 ?
eller må vi nøjes med at trække den fra fremover ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken skat er det du trækker fra? Mener du ikke moms?
Det du har gjort over årene er at afskrive den. Om 25 procent er rimeligt for en en pc, skal jeg ikke udtale mig om.
Moms kan du modregne udfra købsprisen. Du betaler butikken de 18000 modregner momsbelæbet i dit moms regnskab.
Jeg kan ikke forstå du spørger om moms og hvordan man modregner dette, for er det ikke iorden første år, kommer de hurtigt efter dig!
Husk du kan ikke blot få moms tilbage hvert år, så bliver du hurtigt lukket ned, da skat betragter det som hobby så. Et firma skal altså give overskud, indenfor for en rimelig årrække.
Computeren bruges til grafikske opgaver, derfor prisen.

Snakkede med Skat om afskrivningen af Computeren og han sagde jeg max kunne trække 25% fra om året, indtil beløbet var under 12xxx kr. Da kunne hele rest beløbet trækkes fra.

Vi er så i tvivl om hvad min kæreste skal gøre med den moms hun har betalt på computeren.
Tænkte så om den skulle modregnes i den moms hun skal betale ?
.
Vi har som beskrevet glemt at trække momsen på computeren fra i 2011, kan vi "bare" ændre årsopgørelse med dette eller skal vi vente med at trække momsen fra i 2012 og 2013 ?
.
Det er første gang hun / vi prøver at lave hendes regnskab uden revisor hjælp
Det er ikke så vanskeligt - det er mere det at få det forklaret;-)
Prøv lige at spørge Anette Sand - hun plejer at kunne forklare det godt:
http://anettesand.dk/brevkasse/

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Du kan kun trække moms fra i samme år.
Det handler jo ikke om at afskrive hurtigst muligt, men udfra een forventede levetid.. Afskrivning ernen belastning for regnskabet.
Du kan kontakte Skat eller få revisoren til det. Man kan godt indberette for tidligere år. Derved skal dine regnskabstal blot ændres lidt, du kan indsende fakturaen på købet af pc'en og SKAT ændrer det så dine udgifter stemmer, momsen kører bare med i nuværende år automatisk ved næste indberetning. og dine evt. b skatterater bliver også justeret automatisk, hvis man beder dem om det.
Vi fik det rettet 2 år senere vedr. udepenge, som vi ikke havde fået ført med. De kørte helt automatisk, så det kan godt lade sig gøre, pengene er ikke spildt:-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis