Male båden - bare for syns skyld?

Hej med jer

Jeg har købt en glasfiber båd og ville gerne male den, bare for syns skyld (den opbevares på land / trailer, så det er ikke fordi det er nødvendigt at male) og jeg vil gerne have en blank hvid overflade.

Er det et stort arbejde? - og hvis det er noget der kan klares på en dags tid eller to - bør det så gøres med spray, eller rulle eller hvordan?

/Morten
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten.
Har du prøvet at rense glasfiberen og polerer den op med voks, hvis båden er hvid i forvejen kan det være vejen frem. Hvis den ikke er skadet i gelcoaten ville det være synd at male den, men ellers skal du bruge epoxy tokomponent maling, og det bedste resultat opnås ved at trække det på med en pude.
Bemærk ! Du kan ikke bare male på gelcoaten, den skal matslibes med fint sandpapir korn 400 på en rystepudser.
Og skal du male den er det altså bedst inden døre, hvor du kan holde en jævn temperatur i et døgns tid.
Alt efter hvor stor båden er skal du nok regne med at det tager mindst en uge.
Og når epoxyen er tør, efter mindst 2 døgn skal den have voks og poleres op mindst en gang om året lige som man gør med gelcoaten.
Okay - men faktisk er det mest fordi at båden er lyseblå nu, og jeg gerne vil have den hvid. Er der fordele ved at bruge en 2-komponent, fremfor 1-komponent?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så vidt mig bekendt kan du ikke få et holdbart resultat med almindelig maling, det vil skalle af med tiden. Hvis den er lyseblå skal den have mere end et lag, så skal der mellem slibninger til.
Det er klart nok - men eksempelvis her:

http://www.boatpaint.dk/index.php?cPath=29_41&osCsid=d505b253c3aee2c75277d19ceee46dd7

Findes malingen både som 1 og 2 komponent ... jeg tænker bare om der er noget argument for at vælge 2 komponenten.
To komponent er hårdere i overfladen og dermed og mere holdbar.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super, det var også en pris jeg lidt bedre kunne forholde mig til

Vil I mene at jeg bare kan slibe af med fint sandpapir på rystepudseren, og så male den 2 gange med denne maling på en fin rulle?
Jeg kunne ikke drømme om at købe maling hos Biltema, uanset hvor meget ros de får for et produkt
Det er nu engang sådan at kvalitet koster penge.

Køb billigt og græd mange gange, Køb kvalitet og græd en gang !
En anden ting er at der findes ikke så mange lyseblå både, hvilket gør den mindre interessant for lyssky personer.
Personligt syntes jeg det er flot med en lyseblå velholdt båd når den ligger i vandet.
Jeg er da lidt usikker på om den skal grundes??
Du kan få et flot resultat hvis i er to personer..

Den første ruller malingen på og den anden trækker en malepude over det helt nymalede..

Det skal være umiddelbart efter.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også