Punktfundament i meget våd jord?

Hej, jeg har erhvervet mig et kolonihavehus hvor huset ikke er meget værd. Enten skal der bygges et nyt eller så bliver der købt er samlesæt. Men det må tiden vise.
Om det bliver den ene eller den anden løsning så skal der jo laves et fundament.
Spørgsmålet lyder så hvordan jeg gør det bedst i våd og til dels synkende jord( gammel sump).

Altså min egen ide var og klodse det på lecablokke eller fliser, og så hvis det skulle synke så kunne man jo sætte donkraften ind under? Men igen hvis det skal gøres sådan kan huset jo i princippet blæse væk i en storm.. Eller?

På forhånd tak :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved du hvor langt der er, ned til fast bund?
Hvordan var det gamle fundament?

Ellers må du grave sådan nogle her ned, og skrue remmen fast i dem, så flyver huset ikke væk.


Altså de første 60-80 centimeter er delvist vådt lerjord, derefter er de næste 20-30 centimeter slam og noget tørv lign.
Længere har jeg ikke har været nede.
Jeg har faktisk ikke tjekket hvordan det er lavet nu, men det synker det som er der nu, så det er nok ikke godt og gøre det på samme måde som det er nu.

Lige dem der du poster et billede af har jeg også overvejet, men jeg er tvivl om de måske kan synke?
Jo de beton klodser kan også synke, måske du kan lave det, så du kan løsne skruerne, og hæve remmen lidt.

Jeg har brugt jordbor til punktfundament, og boret 1 meter ned, og fyldt op med beton, det virker fint, men min jord er ikke sumpet.
Du skal ned til fastbund. om det er 1 m under terræn eller 2 m.
Du kan lave punktfundamenter på Ø50-Ø80 (kommer an på jordensbæreevne) og du kan stille dit hus ovenpå.

Jeg vil stærkt anbefale at du får lavet en geoteknisk undersøgelse med 1 - 2 boringer på grunden. Sådan undersøgelse koster ca. 5.000 kr. og du kan få den hos Frank Geoteknik, som er nok den billigste på marked. Det er ikke et kvalitet produkt du får, men det er rigeligt i forhold til dine behov.
Det kunne jo være en ide det med at kunne hæve rammen. Men igen, jeg tror at det sagtens kan falde 1 cm om året, hvilket er mere end en ramme kan klare på 10 år og huset skulle gerne stå i 20 år :-)
Annonce
Lyder lidt voldsomt med sådan en undersøgelse, men det kan måske være nødvendigt.
Du må helt sikkert ned til en bund som kan bære, så du har fast grund at bygge på, du skal ned til sand eller grus inden du kan støbe.

Du kunne måske leje et jordbor, hvori du kan sætte sektioner på efter behov og "fore" hullerne med nogle kloak rør Ø 110 mm og støbe i dem. (du får så nogle "søjler" der kan bære) antallet bestemmer du selv.

PS.

Hvad står de andre kolonihavehuse på?

Eller er det "bare" ved dig der er fugtigt/sumpet?

Ikke for at skyde spurve med kanoner.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maskinsnedker har ret. Det er den ultimative GDS måde at løse din problemer på. Der er dog det problem at fast bund kan være mange meter nede. Se på hvad de andre har lavet af løsninger under deres huse

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Problemet er at det er gammel sump /eng så der er rigtig mange meter ned til fast bund. Så problemet er ikke kun hos mig, også ved alle andre i haveforenningen . Men jeg må rundt og spørge hvordan andre har gjort det - der må jo være en løsning :-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis