Volvo Pente MD6 Kombi - Smider olie ved gearet...

Var lige en tur i båden i dag, hvor jeg fandt flg.:



som det ses er der en mindre oliepøl under gearet - er der nogen der ved hvad der foregår og evt. hvordan jeg kan ordne det?

Tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne jo se ud som om, det er din akseltætning der er galt med.
Hvis der er en udluftnings hætte på gearkassen, så kontroller at den ikke er stoppet, det kan give overtryk, når kassen og olien bliver varm.
Hej

Det er pakdåsen/simmeringen ved akseludgangen, der er utæt.
Du skal have skilt hele kombimekanismen ad for at udskifte den. Det er et meget stort arbejde,
men du kommer nok til at lære det, da der i dag ikke findes bådmekanikere, der kan (eller vil) udføre dette arbejde.

Medlemmer af Vegaklubben kan hente instruktioner og tegninger til dette arbejde.

Mange lægger en avis under og venter til den store akselrenovering.

Har selv Vega og har prøvet "turen"
wn: Tak for svaret!

Har henvendt mig til Vegaklubben, men mangler stadig at høre fra dem. De henvisninger du ref. til ang. rep. af gearet - er de på engelsk? I såfald har jeg dem. Det kunne jo være Vegaklubben havde nogle "bedre" end de engelske jeg har fundet.

Overvejer kraftigt at købe en påhængsmotor og undgå dette "motorhelvede"
Kontakt Leif Plaetner på [email protected] - hvad Leif ikke ved om den "omstyrer" i en Vega er ikke værd at vide
Havde selv Vega for nogle år siden, var hele turen igennem med at renovere den omstyrer, Leif kunne dirigere hvordan og hvorfor udelukkende pr tlf. - den kan skilles ad selvom båden er i vandet - en GDS opgave men det giver sorte fingre, alle stumper kan du få fra www.vegamarin.se

Kun en tåbe frygter ikke haven
Annonce
T.Gertsen: Jamen, mange tak - det er da et forsøg værd! Er det en opgave der er til at finde ud af eller er det meget slemt?
Der står i motorens håndbog at Kombi-gearet "deler" olie med resten af motoren - betyder det så, at så længe der er olie nok på motoren, så er det OK at sejle med denne utæthed, eller i hvert fald til sæsonen er slut?

Skal jeg bare lægge en avis under som wn skriver ovenfor og give den gas!?
Hvis bare du har lidt almen viden om værktøj, så ja det er overkommelig opgave - en opgave hvor det mest drejer sig om "tålmodighed" pga af "pladsmangel"

Min grundlæggende uddannelser er murersvend tilbage i 1974 - har godt nok haft "sorte" fingre mange gange, men da sådanne en omstyrer er "lavteknologi" vil jeg mene at den kan laves på en god dag, selvom man tager en "morfar" for at få styret tålmodigheden.

Da jeg renoverede min omstyrer, købte jeg et reparations kit ved Vegamarin - ikke særlig dyrt når man ser priser på stumper til en båd.

http://www.vegamarin.se/packningssats--p-194-c-292.aspx er godt nok til O21 motor, men det er det tætteste du kommer, det er kun de runde pakninger og O-ringe du skal bruge, det sorte er en stævn rørs leje (kan du så skifte hvis du tager båden op) men det kan være der findes paknings sæt til MD6A (men de skøre svenskere sejler med O21 benzin motorer)

Held og lykke med projektet - vil mene at det er hurtigere at renovere, kontra montere holder til en snurre og brændstof tank

T
ps. husk at ligge en klud under motor/omstyrer, alt værktøj, og andet, du taber smutter under motor - videre ned i "kølsvinet" - og så er det væk (tanken skal op for at få det igen) ham der købte min båd fik lidt værktøj og div skruer med :-)

Kun en tåbe frygter ikke haven
Det blev en længere smører, foregående indlæg.

Vedr. dit spørgsmål om at sejle med det, som det er nu - hvis du sejler meget for motor bliver det jo nok værre med tiden, ellers er det jo med at "holde øje" med mængde af olie og så rep. til efteråret når båden er oven vande.

Jeg ville lave en rep frem for at løbe nogen risici - med 650 svenske, er det jo ikke nogen herregård at lave den rep.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Okay, jeg vil kaste mig ud i projektet - det kan jo ikke gå værre end galt

Er det dette sæt: http://www.vegamarin.se/packningssts--p-166-c-328.aspx eller det sæt du linker til jeg skal have fat i?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis