VW Touran: Tab af bremsekraft

Hej LDS'ere!

Den korte version:
VW Touran 2.0 TDI 2003/2004
Hvis bremsekraften er reduceret, når bilen går i tomgang, men normal ved øget omdrejningstal, kan det skyldes tab af vacuum til bremseforstærkeren.
Vacuum skabes ved hjælp af en vacuumpumpe monteret på VW Touran Diesel motoren. Det kan være en utæthed i vacuumslangen mellem pumpen og bremseforstærkeren, der reducerer vacuum niveauet,
så det ikke er tilstrækkeligt ved lave omdrejninger.

Den lange historie:

Sku' på ferie i en uge i Schweiz og tænkte på "Gamle Møller": Rettidig omhu er stærkt undervurderet i disse tider! Fik målt på mine bremseskiver og -klodser og sammenlignet med tabellen
i bogen "So wird's gemacht" købt hos "Birgers billigbøger" på nettet. Det pegede på et snarligt skift af skiver og klodser, så det blev gjort hos min mekaniker.
Da jeg fik bilen tilbage bremsede den ikke umiddelbart overvisende, men en opringning til mekanikeren resulterede i den besked at jeg skulle køre ca 1000 km inden den bremsede helt optimalt.
Klodser skulle lige "slides til".
Ved adskillige trafikalt festlige lejligheder under turen var jeg ved at få et chok: Lige når man skulle bremse var det som om den overhovedet ikke tog ved!
Over tid bemærkede jeg at bremsekraften var reduceret, når bilen gik i tomgang, men OK, hvis motoren havde omdrejninger. Ikke særlig sjovt lige i Schweiz med bjergkørsel og sån'.

Kommet vel hjem prøvede jeg at tørre den af på mekanikeren, men han var ikke sådan at bide skeer med. Han bed ikke på forskellige teoretiseringer om mulige årsager,
men sagde at jeg skulle komme op med bilen. Det kunne være både vacuumpumpe eller bremseforstærkeren.

I mellemtiden læste jeg noget om en vacuumslange på nogle forums og besluttede at prøve at skifte den selv og håbe på det bedste.
Den så godt nok ikke umiddelbart ud til at fejle noget (er dog ikke særlig visuelt tilgængelig) og den ene ende kunne let
tages af vacuumpumpen. Der var rigeligt med sug på vacuumpumpen, når bilen gik i tomgang.

VW havde den ikke lige på lager men fik den næste dag til ca. 300 kroner.

Solen skinnede da jeg kom hjem fra arbejde og kom igang med projektet.
En del af indsugningssystemet dækker over bremseforstærkeren, men er lavet i flere dele, så indsugningsrøret kunne tages ud ved at løsne 2 spændbånd. Herefter kunne vacuumslangen "nemt" tages af
pumpen efter lidt besværgelser og brug af handsker. Den nye slange var let at montere - brugte lidt silicone hanefedt, så den nemmere gled på studserne.
Det svære var at få indsugningsslangens spændbånd på igen - det kræver et specialværktøj og mere tålmodighed end jeg har. En vandpumpetang kunne ikke samtidig spænde over den lukkede fjeder's ender
og derefter bide nok sammen til at få fjederen åbnet nok. Det endte lidt u-elegant med nogle universal spændbånd (men det skal I ikke sige til nogen!...)

Sør'me om ikke:
1) Slangen havde en revne
2) Bremserne virker nu!

Ansvarsfraskrivelse: Jeg er ikke formelt uddannet som bilmekaniker. Jeg fraskriver mig ethvert ansvar for fejl og mangler i ovenstående beskrivelse,
samt for følgevirkninger, direkte som indirekte, af enhver handling udført efter beskrivelsen, som er udgivet i kontexten og præmisserne på "Lav det selv.dk" for fritidsfolk.

- Chrikke


Chrikke
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Chrikke
 Ja og så er det en meget typisk fejl som din mekker SKULLE have opdaget lang tid  FØR han afleverede bilen.

Godt råd, find et andet bedre værksted, da det du der brugte simpelthen ikke kan blive ringere. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Leif,
Tak for kommentar og råd.
Det er klart, at når man får en regning på 8500,- for at få skiftet alle skiver og klodser, lige før en bilferie, forventer man at bilen kan bremse mindst lige så godt som før man afleverede den til mekanikeren.

Det skal retfærdigvis siges at mekanikeren har et godt omdømme i lokalsamfundet og at jeg har fået tilfredstillende service der gennem mange år.

Fra først at stå med en følelse af, at det er en fejltilstand, som ligefrem er opstået mens mekanikeren havde bilen, tror jeg nu nærmere er det er et sammenfald af tilfældige omstændigheder, at det er opstået nu. Med mindre at de rutinemæssigt har checket niveauet på bremsevædsken efter skift af skiver/klodser og i den forbindelse har hevet i slangen. Det så nu bare ikke ud som om det område havde været i berøring i lang tid da bremsevædske beholderen var ret beskidt og det var svært at aflæse niveauet.

Da fejlen har en vis periodisk karakter, bemærker man den måske ikke ved en kort prøvetur og det kan også være at utætheden har udviklet sig under feriekørslen.

Mvh Chr.



Chrikke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis