Ledning til indbygningsspot

Hej derude
Jeg har lige et spørgsmål til renovering af badeværelse

Lige nu går der en 2-leder lampeledning ud fra lampeudtaget bag spejlet og op i en "kasse" hvor der ligger en transformer til nogle 12V indbygningspot, der er et hul i kassen så man kan tilgå transformeren.

Må denne lampeledning, clipset udenpå væggen, bruges som tilgang til transformeren, når den ligger i "kassen"?

Se evt. vedhæftede billede, den pågælende ledning er markeret med blå

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din lampeledning må ikke gå ind igennem din kasse til trafoen, så den er ikke helt efter bogen.

Og når du siger at trafoen ligger (løst?) i kassen tyder det på at der er tale om en trafo der skal sidde direkte på en tilledning hvilket frit oversat betyder at trafoen skal tilsluttes i et udtag oppe i kassen og du skal samtidig kunne komme til tilslutningsstedet...
Gør det det så bedre hvis jeg fræser en rille fra kassen til lampeudtag(og bruger et af de huller i siden), og ligger noget installationskabel som går direkte i trafoen?
(Forudsat det er en trafo der ligger løst, for fik ikke lige kigget derind)
Nej - hvis trafoen skal ligge løst skal den tilsluttes med en tilledning (din lampeledning) og den skal tilsluttes i selve kassen.

Alternativt skal der trækkes et installationskabel direkte til trafoen der skal fastgøres - og samtidig skal du kunne komme til den efterfølgende.
Er stadig lidt i tvivl hvad du mener..
Med kasse mener jeg den "nedsænkning" man ser øverst til venstre i billedet, hvori spottet også sidder.
Tilledningen (min lampeledning) går ud fra lampestedet og ind i kassen, hvori den er tilsluttet til trafoen.
Er det fordi lampeledningen går udefra og ind i kassen at det ikke duer?
En tilledning må ikke gå fra et rum (badeværelset) og til et andet rum (kassen).

Hvis det skal laves lovligt skal der enten laves et lampeudtag inde i kassen hvor du kan tilslutte trafoen via en tilledning. Der skal så være mulighed for at komme til lampeudtaget efterfølgende - eksempelvis via en lem.

Alternativt skal der trækkes et installationskabel fra lampeudtaget (via et hul i siden der kun må bruges til den faste installation) og ind i kassen hvor kablet kan monteres direkte i trafoen. Trafoen skal da fastgøres og det skal være muligt at komme til trafoen efterfølgende - igen via eksempelvis en lem.
Så giver det mening!
Mange tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis