Forbrug fra inverter

Jeg kunne godt tænke mig, at installere flg. inverter: http://www.harald-nyborg.dk/p6656/inverter-omformer-300w-12-220v, så jeg kan køre Det levende søkort når jeg sejler (har en sejlbåd). Mit spørgsmål er så:

Når der står flg. på strømforsyningen til min computer: Ind: 220V/1A Ud: 19V/2,1 - hvordan udregner man så forbruget fra inverteren - eller sagt på en anden måde - hvor meget trækker inverteren fra batteriet - er det de fulde 300W eller kun 19V*2,1A=39,9W!? Eller er jeg helt galt på den?



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bruger nok ikke de fulde 300 watt, men der er jo noget tab i inverteren, så lidt extra forbrug må du regne med.
Hvis der står 220V/1A på din omformer, bruger den max 220 watt...
Jeg tror faktisk ikke den bruger så meget det er nok max forbrug, hvis dit batteri i den bærbare er helt fladt.
Måske andre bruger kan byde ind med mere konkrete bud?
Den første beregning er den rigtige, dog skal du have ganget effektiviteten af din inverter på for at få indgangs effekten, altså:

Indgangseffekt = udgangseffekt * (100/effektivitetsprocent).

Hvis ikke du kender effektiviteten så sæt den til 80-90% ved så lav en belastning, så går du nok ikke helt galt i byen.


/Hideout


 

Man kan regne meget...
Det er sikkert at det koster meget strøm, først køre det op til 220 og så ned igen til 19.

Jeg havde for nogle år siden en lille bærbar, et scooterbatteri på 7,4 ah og en inverter 220 v

Jeg kan ikke huske den nøjagtige tid det kunne køre men jeg var skuffet.

Derfor købte jeg en inverter/omformer der er beregnet til laptops i bilen (eller båden) 12 v.

Når jeg brugte den fik jeg en mærkbar længere levetid på scooterbatteriet.
Ikke kun 10 % mere.. men er lidt forsigtig med at sige 50% - med det føles sådan.

Og den bruger jeg stadig. 12 volt til 19 volt.

Det er denne jeg købte
http://www.batteribyen.dk/stromforsyninger/12v-dc-dc/12-volts-adapter-max-3500-ma-187
Den findes også i en model der kan give flere mille ampere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hideout: Tak - så fik jeg det på plads!

grandoldman: Mange tak for linket! Det bliver løsningen på problemet - det er noget smartere! Nu mangler jeg så bare, at finde et stik der passer til min computer

Mange tak alle!

Der følger flere stik med ...
jeg er 99% sikker på at et af dem passer.
Jeg har 3 forskellige og der er stik til dem alle tre.
MyBook, Asus og IBM

Jeg kan også bruge strømforsyningen i bilen.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, tror du har ret, så nu har jeg bestilt en.

Synes det er en meget bedre løsning en hele interverter-modellen, så håber virkelig et af stikkene passer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis