Smøre en Furlex rulle

Vi har jo for nogle år siden sat en Furlex ruller på sejlbåden.

Jeg kan huske noget med, at den skal smøres hver andet år.

Det har jeg glemt, så nu skal den ha noget fedt..
Jeg kan se at den har 3 eller 4 steder hvor der står "Grease" og der så er lavet en "hak" eller udskæring så jeg kan få noget ind.

Men hvad er det - jeg er selv rimelig sikker på, at jeg har en hvid tube der står Selden på og at det er det jeg skal bruge.

Kan jeg smører den mens den sidder på båden.?

Findes der noget på spray der også kan bruges.?

Evt. kædefedt til O-rings kæder eller?? 

Jeg vil simpelthen ikke tage masten af igen, før efteråret

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en Super Lube, det er en Syntetisk Universal fedt med Syncolon (PTFE)
Den er beregnet på saltvands miljøet og smørre virkelig godt. Du kan købe den ude på Svendborg havn lige ved siden af FAF ( kan ikke huske hvad vejen hedder, men det er den gule bygning af træ hvor der er en marineudstyrs butik.
Kender den butik..
Men der handler jeg ikke mere...
Men nu ved jeg da hvad jeg skal gå efter.

Fandt lige et billede af tuben.. der kunne godt være en tud på, så man kunne få fedten ind, hvor der står grease.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nej han løb fra en aftale...
Jeg aftalte en handen hvor han fik min 9.9. hk mariner og jeg fik en ny 6 hk.
Men han trak det ud hele tiden, med dårlige leveringstider og alt mulig..

Og pludselig en dag fik Ann at vide, han ikke kunne tjene nok på den handel.

Nu 2 år senere har jeg lavet det samme handel hos K-Marine.

Jeg ved at K-Marine har solgt den igen, sammen med en båd er nu sejler i Furesøen.
Og de har fortalt mig at det er ganske glade for den handel. Ikke fordi de tjente noget særligt på motoren, men den var med til de fik solgt båden.

Forøvrigt havde jeg købt 2 agm batterier, et køleskab og en masse andet til båden hos Basse og nu ærger jeg mig over jeg ikke lagde de penge et andet sted.

NÅ.. I dag her jeg været rundt hos samtlige bådbutikker i Svendborg.. Alle lukket.. så til JS byggemarked og derefter til Silvan.. SUK ingen superlupe.
Så tænker jeg på det jeg fik at vide før jeg flyttede til Fyn..
Sydfyn.. det er sejlernes paradis.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Branchen piver jo..

Det er svært at forstå konceptet her.. Jeg er jo gammel københavner..
Jeg har i mange år haft nogle venner i Marstal. Jeg kan huske for år tilbage at de pralede med, de nu havde fået en døgnkiosk... Den hedder "døgneren" og havde åben hver eneste dag fra 8 til 20 ...

Jeg er eller vant til åbningstider hvor fredag var til 20:00 og lørdag til 14.

Specialbutikker som bådudstyr har åben i Københavnsområdet - Påske og pinse.. og i hele sejlersærsonen hver weekend.. dog kun 10 til 16.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jo Andy, men vi ved jo også alle os der ikke kommer der ovre fra Kjøvenhavnstup, at de er komplet skøre i bolden derovre
At der findes enkelte exemplare der er fornuftige nok til at imigrere til Jylland Fyn og øerne.
Og vær så glad for at du valgte Vindeby havde du flyttet til Rudkøbing, var det da gået helt galt for dig. Der har man en gammel vedtagelse om at ingen almindelige butikker har åbent efter kl. 17,00 undtagelsen er gril / pitzarier og små kiosker. Selv Brugsen lukkede kl. 17,00  da jeg boede der ovre for snart 20 år siden. Og det er ikke ændret for jeg var der sidste sommer en tur.
Her på Sydals har vi ingen døgnbutikker men i Sønderborg er der en ægte døgnbutik d.v.s. en der har åbent altid, det er Shell tanken hvor man nu om dage jo kan købe alt til "let" forhøjede priser.
Kom lige ud af osteklokken , vi lever nu i 2013

Tim  
 
For min skyld må de have åben mandag til onsdag 11:30 til 14:00
Men imorgen mandag ved jeg stadig ikke om jeg kan finde f.eks. super lube.
Jeg arbejder til ca. 16:30 og driller det så bliver den måske 17:00 og så bliver der heller ikke der jeg får smurt furlex'en.

Og nu kommer der jeg ser som problemet. Jeg kan logge på en netbutik.. der sender pakken første hverdag og jeg har den dagen efter..
Jeg kan se lagerstatus, pris og alt..

Men det ender nok med jeg støtter k-marine og hvis ikke de har det hjemme, så venter jeg den uge ekstra... eller køber et alternativ der.

Vedr. Rudkøbing så tog Ann og jeg dertil for 2 år siden. Vi skulle købe julegaver til familien og ville være omvendte - så i stedet for at kører til Odense en søndag, hvor alle har søndags åben, tog vi til Rudkøbing.
Suk - vi kunne ikke få det halve, selv om de skrev det havde søndagsåben.
det var kun halvdelen af butikkerne der havde åbent og nogle i ganske få timer.

De kan gøre som de vil,men de skal ikke pive, hvis ikke de gider arbejde, når der er penge at tjene.

Vi endte op i Odense og brugte mange tusinde kr. der.. og vi kæmpede faktisk for at bruge dem i Rudkøbing.

Men der må være andre der har en idé om man kan smøre en furlex mens den sidder på og om det skal være spray eller fedt.
Og er det fedt hvordan får man det så ind..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg vil tro at holder du tubens spids imod det hak du beskriver og trykker på tuben så kommer fedtet ind hvor det hører hjemme, det er i en blød plast tube.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis