Bordben er faldet af

Hej

Benet på mit havebord er faldet af. I bordbenet er boret et hul, hvori en bolt er "limet" fast.

Kan jeg bore hullet op og fylde noget nyt lim i? I givet fald, hvad er det for en slags lim jeg skal benytte, som både kan lime træ og jern sammen?

Pft
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et billede ville være en fordel, så er det nemmere at komme med brugbare svar.
Hej.
Så er det nemmest at få det hele ud og så få møtrikken af, i værste fald ved at flække den, og så få renset skruen ordentligt inden den skrues i igen.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Diske på 16 maj 2013 18:36
Hej

Benet på mit havebord er faldet af. I bordbenet er boret et hul, hvori en bolt er "limet" fast.

Kan jeg bore hullet op og fylde noget nyt lim i? I givet fald, hvad er det for en slags lim jeg skal benytte, som både kan lime træ og jern sammen?

Pft

Er du sikker på at bolten er limet i? Den slags findes med "trægevind" i den ene ende, som er skruet ind i bordbenet, og metalgevind i den anden ende - til møtrikken.
Efterhånden går træ og metal i forbindelse med hinanden via rust, korosssion mv. - det kan godt minde om et lag lim. Det samme ses på fx. beslagsøm/ringede kamsøm, som trækkes ud.

Et forslag kunne være at rense "trægevindet" med en stålbørste, rense hullet ud, lade benet tørre godt igennem, og lime det hele i med Plastic Padding eller noget 2-komponent lim af en slags. 

Alternativt bore hullet op, lime en træpløk i, lade limen tørre og bore hullet op - for at skrue bolten ind igen (hvis der altså er gevind). Man kan skruet bolten ind ved at montere 2 møtrikker op ad hinanden - og bruge den ene møtrik + en topnøgle/skruenøgle. Når bolten er skruet i, løsnes de to møtrikker fra hinanden. Denne løsning er nok lidt usikker, på grund af fare for flækning af træpløkken.

Træd ikke på mine ledninger :o)
PU Lim.... det virker.
Altså fylde hullet med PU-lim, og skrue skruen i med det "gevind", der er tilbage?
Ja fyld hullet med pu lim, og skru det grove gevind i.
Du skal have løsnet møtrikken først, hvis den sidder fast.

En gennemgående bræddebolt virker nu også, det har jeg selv brugt
Ja, PU lim kan godt holde det, så længe der er gevind på det stykke der limes fast.

Islagsmøtrik eller gennemgående bolt, kan selvfølgelig også anvendes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis