Er der nogen som ved hvad disse er?

Hej

Jeg har købt en Albin Vega fra 1973, hvori de 2 instrumenter(se billede) sidder monteret - er der nogen som ved hvad de bruges til og gerne hvordan!?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja da, den først i billeder er et pejle kompas og den bagerste er en radio pejler antenne som man brugte til at pejle radio pejle masterne med, det var før vi fik GPS.
De er begge håndholdt, kompasset tager du op i hånden stiller prismen så du kan se kompasrosen. Der er sikkert nogle streger på selve huset som skal holdes overens med det punkt du sigter imod ( kunne være en kirke på land der er anvist i kortet) Når du har stregerne overens med det punkt du sigter på skal du kigge i linsen / Prismen der så viser dig den grad du pejler på. Ved at have flere punkter at pejle efter kan du ved hjælp af en linial og dit kort beregne det sted du befinder dig på kortet.
Radio pejleren er næsten samme princip det kræver dog en SP radio så vidt jeg husker.
Det skulle vel aldrig være sådan en radio her:




Hvordan fungere dette "kompas" så:



der er en ledning som skal sættes til et eller andet. Og den tykke hvide nål bevæger sig ikke selv om jeg roterer kompasset. Nogen ide?

Mange tak for info i øvrigt!
Jamen det er den del der skal bruges til dit radio pejlekompas !
Og ja jeg tog fejl en SP radio har jeg jo selv den køre på VHF båndet og man skal have certifikat for at måtte bruge den, selvfølgelig kan man lytte men men man må ikke sende uden licens, der er der dog en undtagelse i loven, for du må godt bruge den til et nødopkald til Lyngby radio.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis