Varmeværk forbud mod gennemstrømsvandvarmer

Vi har pt. en 160 liter varmtvandsbeholder, men ville egentlig meget gerne skifte den ud med en gennemstrømsvandvarmer.

Nu siger vores varmeværk dog, at det må vi ganske enkelt ikke, fordi det har de forbudt alle deres "kunder" pga.

"ledningsnettet er ikke dimensioneret til at kunne klare den effekt en gennemstrømsvandvarmer kræver ved  spidsbelastning"

Det er sikkert korrekt hvis alle beboere vælger at installere gennemstrømsvandvarmer, men kan et varmeværk på den måde virkelig forbyde en husejer i at installere en gennemstrømsvandvarmer? Og hvilke sanktionsmuligheder har de?

Jeg kan intet sted i det offentlige materiale finde en nedskrevet regel der forbyder at vi installerer en..

Og hvis det viser sig korrekt, hvilke alternativer har vi så, hvis vi ikke vil stå og mangle varmt vand på noget som helst tidspunkt? 

Det skal siges vi ejer pt. et stort spa med kapacitet på 480 liter og et stort badekar med kapacitet på 270 liter. I princippet ønsker vi at have så meget varmt vand at begge kan fyldes op simultant.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa.. hvorfor skulle en privat virksomhed ikke måtte sætte krav til hvordan deres produkt anvendes? Det er vel ikke anderledes, end at teleselskaberne har begrænsning på deres mobile bredbånd, for at undgå at kapaciteten ikke bliver opbrugt at enkelte aftagere?
Sanktionsmuligheden er vel, at afbryde for varmeforbindelsen. De vil jo nægte at installere deres måler på en installation, der ikke opfylder deres krav, så det er jo ikke fordi de ikke opdager det.

Løsningen kender jeg ikke. Men de 160L rækker vel et godt stykke ad vejen?
Det er markant anderledes. Jeg kan skifte mit teleselskab. Jeg kan ikke skifte min leverandør af varme. Havde markedet været liberaliseret og flere konkurrenter været tilgængelige, så havde der været intet problem. Men virkeligheden er jo desværre den at de kan gøre som det passer dem, for der er ingen der kan gå ind og erstatte dem.

Hvad angår de 160 liter så rækker de desværre ikke specielt langt. De er fine nok til normale bade, men f.eks. spaet kan ikke fyldes helt op uden at beholderen lige skal have en genopfyldning og opvarme lidt mere.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hej.
Du kan vel montere en, der kører på gas eller el. Det kan de vel ikke blande sig i.

mvh

 varmetossen

Okay.. Er der nogen der har erfaringer med det? Sådan i forhold til prisforskel i drift og sådan noget? Det ville i så fald jo nok være en eldreven en.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Du kunne jo overveje at få installeret en ny og større beholder med 2 spiraler og samt et solfangerpanel udnytte energien fra solen!

Det fikser jeg...
Annonce
Ny beholder kunne jeg godt. Jeg har set man kan få dem op til 300 liter. Solfangerpanel ved jeg dog ikke helt ;-) Det er en noget større investering. Men selvfølgelig en mulighed.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Hej.
Prøv at søge på: gennemstrømningsvandvarmer oppe i søgefeltet. Der er ihvertfald mange hits.

Men som svenskerne siger: Det koster at danse i staden

mvh

 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis