Klargøre til elektriker (rille rør ind i væggen)

Hejsa,
For en måneds tid siden, havde vi en elektriker ude at afgive tilbud på at rille 2 kabler ind i vores stue. 

Det tilbud vi modtog var så vanvittigt at vi valgte at sætte det på hold og genoverveje vores plan. I mellem tiden snakkede jeg så med en af mine gode venner som er elektriker. Han anbefalede at vi gjorde alt det beskidte og lovlige arbejde selv. Det vil sige lave rillerne selv, montere rørene, montere indmuringsdåserne osv. så elektrikeren blot skulle trække kablerne og tilslutte det til kontakterne.

Har derfor købt en murrillefræser i harald-nyborg. Vil blot høre hvordan præcist jeg griber det an. Har egentlig tænkt mig at købe disse rør:

http://www.harald-nyborg.dk/p5935/i...-8-2-meter

og lægge ind i væggen? Vil de være store nok til at elektrikeren kan føre sine kabler igennem?

For at gøre det så let som muligt at trække kablerne, hvilken rørbøjning vil I anbefale?

http://www.harald-nyborg.dk/p6705/r...stall-roer

eller

http://www.harald-nyborg.dk/p1111/r...stall-roer

Den sidste stiller vel ret store krav til rillen man laver?

Takker
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræver stadig autorisation at lave det arbejde, som du beskriver, da det er fast installation. Din ven er galt på den.

Så det bedste råd at at rådføre dig med den elektriker, som skal lave arbejdet, og så lave det efter hans forskrifter. Det plejer at være muligt at få en aftale med elektrikeren om det, hvis man rådfører sig med ham inden arbejdet påbegyndes.

Det er umuligt at rådgive dig om hvilke materialer, der skal bruges, da du ikke skriver noget om, hvor mange ledninger, der skal trækkes i rørene.

Den første 90-graders bøjning du viser, ville jeg dog under ingen omstændigheder vælge, da det er umuligt at trække noget i gennem den.
Skrevet af jenshøj på 13 maj 2013 12:16
Det kræver stadig autorisation at lave det arbejde, som du beskriver, da det er fast installation. Din ven er galt på den.

Så det bedste råd at at rådføre dig med den elektriker, som skal lave arbejdet, og så lave det efter hans forskrifter. Det plejer at være muligt at få en aftale med elektrikeren om det, hvis man rådfører sig med ham inden arbejdet påbegyndes.

Det er umuligt at rådgive dig om hvilke materialer, der skal bruges, da du ikke skriver noget om, hvor mange ledninger, der skal trækkes i rørene.

Den første 90-graders bøjning du viser, ville jeg dog under ingen omstændigheder vælge, da det er stort umuligt at trække noget i gennem den.
Tak for svaret. Hvor meget må jeg selv lave? 

Fast installation - intet.

Du må udskifte eksisterende materiel og montere lamper. Se http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Men lav en aftale med din elektriker. De plejer at være glade for at slippe for det beskidte arbejde, så længe de er sikre på det bliver lavet korrekt.

Det tilbud vi modtog var så vanvittigt at vi valgte at sætte det på hold og genoverveje vores plan. I mellem tiden snakkede jeg så med en af mine gode venner som er elektriker. Han anbefalede at vi gjorde alt det beskidte og lovlige arbejde selv. Det vil sige lave rillerne selv, montere rørene, montere indmuringsdåserne osv. så elektrikeren blot skulle trække kablerne og tilslutte det til kontakterne.

Har derfor købt en murrillefræser i harald-nyborg. Vil blot høre hvordan præcist jeg griber det an. Har egentlig tænkt mig at købe disse rør:

http://www.harald-nyborg.dk/p59...meter

Nu skriver du ikke noget om hvilke kabler, du skal have trukket. Derfor er det ikke muligt at give dig et svar på dit spørgsmål. De fittings, du henviser til, er henholdsvis en vinkel og en bøjning. Vinklen kan kun benyttes til udvendig installation med ledninger og kan ikke bruges til indmuring. Den anden, bøjningen, bruges også normalt til udvendig installation.
Er det ikke lidt overkill at købe en rillefræser for at lave et par meter rille i en væg??


fase
Skrevet af jenshøj på 13 maj 2013 12:24
Fast installation - intet.

Du må udskifte eksisterende materiel og montere lamper. Se http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

Men lav en aftale med din elektriker. De plejer at være glade for at slippe for det beskidte arbejde, så længe de er sikre på det bliver lavet korrekt.

Men jeg må vel godt lave rillen, så elektrikeren kan installere sine rør/kabler?
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 13 maj 2013 12:24

Det tilbud vi modtog var så vanvittigt at vi valgte at sætte det på hold og genoverveje vores plan. I mellem tiden snakkede jeg så med en af mine gode venner som er elektriker. Han anbefalede at vi gjorde alt det beskidte og lovlige arbejde selv. Det vil sige lave rillerne selv, montere rørene, montere indmuringsdåserne osv. så elektrikeren blot skulle trække kablerne og tilslutte det til kontakterne.

Har derfor købt en murrillefræser i harald-nyborg. Vil blot høre hvordan præcist jeg griber det an. Har egentlig tænkt mig at købe disse rør:

http://www.harald-nyborg.dk/p59...meter

Nu skriver du ikke noget om hvilke kabler, du skal have trukket. Derfor er det ikke muligt at give dig et svar på dit spørgsmål. De fittings, du henviser til, er henholdsvis en vinkel og en bøjning. Vinklen kan kun benyttes til udvendig installation med ledninger og kan ikke bruges til indmuring. Den anden, bøjningen, bruges også normalt til udvendig installation.
Er det ikke lidt overkill at købe en rillefræser for at lave et par meter rille i en væg??

Af el-arbejde skal der blot trækkes almindelige kabler til stikkontakter og vores lamper.

Grunden til at jeg købte rillefræseren er, at der skal rilles ind i hele lejligheden. Men vi griber det an i etaper, så derfor var elektrikeren ude at afgive tilbud på stuen i første omgang. Her er tale om 2 synlige rørinstallationer som vi vil have ind i væggen.

Derudover skal vi også have installeret antennekabler som vil blive rillet ind i væggen.

Nej man må faktisk ikke selv lave rillen, eller hugge ud til vægdåser mv.

Men hvis du aftaler med den el-installatør der skal stå for arbejdet, er det nok ikke et problem, at lave rillerne selv.
Men jeg må vel godt lave rillen, så elektrikeren kan installere sine rør/kabler?

Lovgivningsmæssigt - nej. I praksis nok ja, hvis du aftaler med elektrikeren hvor rillen skal laves.

En god grund til at rådføre sig med elektrikeren er f.eks. den skarpe bøjning, du linker til. Hvis du havde muret den ind, ville elektrikeren ikke kunne trække sine ledninger igennem, og så skulle arbejdet lavet om. Så man kan lige så godt lave det rigtigt fra starten af.
Jeg kan alså ikke se at det skulle være et problem endsige ulovligt , at lave riller i sine egne vægge ,der hvor elektrikeren har slået nogle streger..........hvor står det............hvis det var mig der var trikker på det her job ville jeg tage imod tilbudet med kyshånd, at kunden laver rillerne ,da det både støjer og støver...............og er hårdt kedeligt arbejde.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
hvor står det

Lov om autorisation af elinstallatører m.v. §2 stk 2.
Desuden har elektrikeren ingen mulighed for at kontrollere, om rørføringen er lavet korrekt, hvis den allerede er muret ind i vægen.

Men igen - det er lidt et teoretisk problem, hvis man bare aftaler det med elektrikeren inden arbejdet påbegyndes.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis