Fræser, kan man blot skifte motoren.

G'aften.

Jeg har her i dag fået fingerne i en ordenlig satan af en fræser, med en ganske god tilbehørs pulje (Trailer, havre, hjul, plov, osv osv osv)

Desværre har motoren set bedre dage, først og fremmest kan jeg ikke læse mig til hvad den hedder, der næst så mangler karburatoren og ja så gnister den heller ikke.

Har luret lidt rundt på gulgratis og faldt over sådan en svend her http://www.guloggratis.dk/ude/haven/havemaskiner/andet/annonce/19003698-5-hk-bs-motor?msg=1#image-73998289 (han skal selvfølgelig pruttes lidt i pris) og lure lidt på, om det blot er at købe denne og så skifte motorene rundt - eller jeg vil kunne løbe ind i alverdens problemer, og skal have mere værktøj og evner, end mine knallert evner fra de unge dage, rækker til.

Fræseren har jeg på stående fod ikke et navn på (skal skrive det ned når jeg går ud og ryger) men den er med 2-3 fremad gående gear, neutral og et bakgear, der er et gas håndtag og et "gå i gang" håndtag. Og motoren der sidder der på nu, har kun en aksel.

Motoren jeg linker til har 2 aksler, en fremad gående samt bak. Kan motoren bruges på trods af dette? Tænker man blot lader remmen omkring den fremadgående kun, eller vil jeg allerede løbe ind i problemer der.

Men som skrevet, jeg har ikke den store erfaring, det er blot synd at lade sådan et pragteksempel af en kraftkarl af en fræser gå til spilde, hvis den kan reddes med en operation til små 500 kr. Så kom frisk med alle de guldkorn og tanker i har.

Mvh. Daniel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dovenskaben længe leve

http://images.guloggratis.dk/15/74549115_906_1024_0_0_0_0_4.jpg
Ligner umiddelbart denne her, gear skifteren sidder noget lavere på min, men ellers er de rimelig ens, i sær motoren er der store ligheds træk ved.
Så er der lidt billeder , en Wolseley Titan GT for resten.

http://peecee.dk/upload/view/410838
http://peecee.dk/upload/view/410835
http://peecee.dk/upload/view/410836
http://peecee.dk/upload/view/410837

Vil rigtig gerne hente motoren og komme i gang med den i dag, da dagen ellers blot står på rengøring. Så hvis der er nogen som ved noget, vil svarene blive modtaget med kyshånd
Bonus spørgsmål, på første billede kan i bag gearskifteren / foran ploven se nogle rustene "skovl hjul", hvad bruges disse til?
Der er en på guloggratis der sælger motor til forskellige maskiner. Mener det hedder jensen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er en rimelig ukompliceret og finde og sætte en "ny" motor på din fræser. Motoren der sidder på nu er en B&S af de bedre, de kaldte den vist en industriudgave i de gode gamle dage.  Motoren du linker til er en billigudgave som jeg ikke personlig ville investere ret mange tikroner for at blive ejer af. Selv om industriudgaven fandtes i mange udgaver kan de altid kendes på at være monteret med en rigtig karburator med et svømmerhus. Modsat har skrammeludgaverne membramkarburator. Du kan nemt kende den udgave ved at tanken er bygget sammen med karburatoren. B&S motorene har samme mekaniske mål på bundplade når de har ca samme antal HP, dog kan du ikke være sikker på at gas og chokerkablerne passer, men det kan man normalt klare med lidt "hittepåsomhed".

Både Kawasaki og Honda laver motore der umiddelbart kan udskiftes med B&S motoren på din fræser. Måske det var en ide også at kigge i den retning ?

De  "skovlhjul" du spørger til, bør du montere i stedet for gummihjulene når maskinen bruges sammen med radrenserrammen, hyppeplov osv. Gummihjul kan nemlig ikke stå fast og derved skabe fremdrift.

Pøj pøj med "stanningen" af din fine ældre maskine. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Vær opmærksom på at akslerne finde i både mm og tomme mål.
Men når det er en B&S er det nok tommemål
Eks. Honda laver motore med både mm og tommer.


Det var nok han her der mentes længer oppe i tråden
Det er kineser Honda kopimotore, som skulle være ok, men har ikke personlig erfaring med dem.


http://
shop.altid-jensen.dk/
Tak for de gode svar.

Nitter, kan du ud fra billedet identificere min motor, i tilfælde af jeg får den til at gniste og vil finde en karburatoren til den?

Je-na, ville ønske jeg havde tjekket min mail inden jeg var kørt afsted , for der var nemlig forskel på aksel størrelserne, og hans motor kunne ikke bruges (jeg havde min med på slæb så vi kunne sammenligne) tilgengæld kom der en kold øl og en god sludder ud af det, og så fik han også fixet sin computer ved samme lejlighed, så har vist en tjeneste til gode i Hjallerup

Men han gav mig et par gode fif til den manglende gnist, så vil prøve at gå i garagen med motoren i morgen og se om jeg kan sparke gang i den, og lykkes det så jagter jeg en karburator i stedet.
Citat: "Nitter, kan du ud fra billedet identificere min motor, i tilfælde af jeg får den til at gniste og vil finde en karburatoren til den?"

Nej desværre ikke umiddelbart da der findes utrolig mange modeller og for det ikke skal være løgn findes der også mange udgaver/varianter af samme. Men, kan du ikke tage et tydeligt billede af motoren (cylinder og topstykke) hvor flancerne til karburator og udstødning er ?

Kan du ikke finde et typenummer på motoren, det er faktisk temmelig vigtigt hvis der skal findes stumper. ?

Jeg kunne måske finde en karburator til din motor på fjernlageret.

Til Jens: Normalt er det ikke noget problem og bytte motorene når den "nye" stammer fra en anden gammel fræser. Normalt bruges der samme type rem så den der sidder burde passe. Dog kan der være en smule forskel på diameteren men en lille forskel i gearingen har normalt ingen betydning.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis sådan en B&S ikke tænder, så prøv at pudse svinghjulet blankt udvendig, og tænd spolens flader der går ind til svinghjulet skal også pudses af.
Tag så et stykke papir, og sæt mellem spole og svinghjul, og spænd spolen fast, så den kommer så tæt på svinghjulet som mulig, uden at røre.

Jeg har også været ude for, at et nyt tændrør var løsningen.
Godmorgen, jeg vil prøve at kigge på de forskellige ting i siger, samt tage nogle flere billeder op over middag i dag.

Men hvad ville i umiddelbart vurdere det hele til som det står på billedet, i nuværende tilstand? (Fræser, trailer med tippelad, spadeklør, 6x fræser jern, 2 sæt hjul, havre og plov)
Har nemlig fået et bud på 1500 kr, og overvejer lidt om jeg blot skal sende den afsted og bruge pengene på en Texas i stedet, men frygter også lidt at den er meget mere værd end 1500, da byderen næsten ikke skulle presses for at komme derop.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis