Svumme, blandingsforhold?

Jeg har ny bygget mig en kæmpe stor mur i 15 cm. lecablokke som jeg agter at vandskure.

Men jeg kan læse at "man" anbefaler at svumme muren inden man går igang med at vandskure.

Jeg læste på et andet forum at man anbefalede 3 dele cement til 1 del sand og dertil rigeligt vand således at man kunne sjaske denne blanding på med en kalkkost. Blandingen måtte derefter gerne tørre helt ud.

Men er det virkelig korrekt at der skal så meget cement i en svumme blanding???

Vil det være bedre at anvende ex. "grå alfix?

Kort svar imødeses så jeg ikke får min fine væg sjasket ind i noget forkert.

kh

Henrik - Herning

Hundefar

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Orla,

Jeg er meget interesseret i at prøve dit link, men jeg kan ikke få det til at virke. har du mod på at prøve at sætte det ind igen???

kh

Henrik Wyke - Herning

Hundefar

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kære venner, Nu har jeg printet og læst lidt i den store 36 siders vejledning angående letklinkerblokke og det har faktisk gjort mig lidt forvirret på et højere plan.

Den overflade jeg ønsker må gerne være ret rustik, ala vandskuring. Man må gerne kunne se at det er en muret mur med synlige fuger m.v. Muren skal i sidste ende males grå og vender mod haven, og resten af huset er flot grovpudset med skævheder, så jeg har slet ikke en drøm om at det skal være lige. Men det skal være holdbart.

På mørtelværket i Herning sagde de til mig at jeg skuille købe KC 50/50/700 mørtel (6,6% kalkmørtel) og blande dette 13 dele mørtel til 1 del cement. (Det lyder af en lidt svag blanding i mine ører). Dette skulle bare smøres direkte på de tørre Leca blokke.

Men så er det jeg læser rådet om at svumme og laver dette indlæg.

Men som jeg læser det i den udprintede vejledning så skal man bruge Cempexo tørmørtel istedet. Men hvad er Cempexo? Det lyder dyrt at skulle købe små sække istedet for at bakke traileren under båndet hos mørtelværket

Er det ikke muligt at lave en SUPER løsning på min Leca væg med produkter fra mørtelværket? I sidste uge fik jeg en sæk med 250 liter strandmørtel 7,7% forærende og dette vil jeg prøve at bruge på indersiden (indervæg) i blandingsforholdet 9:1. Min nabo sagde ved samme lejlighed at jeg også kunne bruge strandmørtel på ydervæg med så i blandingsforhold 7:1 og heller ikke han nævnte at jeg skulle svumme inden vandskuringen.

Jeg giver lige bolden op igen og håber du kan fortælle mig om der er en anden løsning end Cempexo løsningen til min fine Leca mur.

kh

Henrik - Herning

Hundefar

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også