penge tilgode

Hej

Prøver lige her ....sidst fik jeg meget hjælp..

Jeg har 4000,- kr tilgode ved en der købte noget brænde af mig som han glemte at betale.
Jeg gik til retten og fik udlæg i hans hus da han ikke havde penge.
Nu er huset gået på tvang og solgt.
Jeg har fået at vide at beløbet derfor falder tilbage til ham ???
Hvordan skal jeg forholde mig ???
Har hørt at jeg skal gøre krav på mine penge nogle gange for at kunne gøre krav på dem hvis han kommer til penge om fx 10 år ???

Håber der en en lille kvik medlem her ....TAK
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Efter jeg lige har svaret på en anden tråd du har startet skriver jeg lige her også.

Jeg tror desværre du aldrig får pengene, udlægget i huset giver kun penge hvis 1. panthaver har fået sit over der er penge tilbage, det var der så ikke.
Uden at vide det juridiske i det, tror jeg det er dyrere for dig at kræve penge ind via en advokat(som nok skal få sin hyre fra dig) end bare at sige sur røv de er tabt..
Hvis du er selvstændig (momsregistreret), kan du trække momsen fra igen, d.v.s. 800 kr. Resten (3.200 ) kan du så reducere din skattepligtige indkomst med (=trække fra").

Så er der ikke meget at "ærgre" sig over.

Hvis du er privatmand, så har formodentlig ikke betalt skat af din lille ekstraindtægt?.


Glem det, og kom videre i livet. Skal du til sagfører, starter det med 800-1.000 kr. for at starte en inkassosag op. Efter en tvangsauktion plejer folk ikke ligefrem at svømme i penge. Og det bliver nok noget med en "tusse" pr. gang hos sagføreren - og det er dig som "rekvirent" der skal lægge beløbet ud i først omgang hos sagføreren. Skal der gives møde i fogedretten, go du vil have sagføreren til at møde, så er det nemt 1.500-2.500 kr./timen + moms, + transport osv. Inden du har set dig om, har brugt yderligere 4.000 kr. - og har stadig ikke fået dine penge.

Det er en kamp du næsten ikke kan vinde - derimod kan du meget nemt risikere at bruge en frygtelig masse penge ekstra på. Glem alt om anstændighed og refærdighed. Den dag det bliver mulig for private at få foretaget lønindeholdelse, har du måske en chance.

Hvis dit krav var tinglyst i ejendommen, så må det være på baggrundt af en dom. Domme forælder normalt efter 10 år, så du har måske stadig krav på pengene, men ikke ingen sikkerhed mere. Man kan så filosofere over, hvor meget din sikkerhed i ejendommen var værd, men det er ligesom afklaret nu.

Glem det, og betragt det som lærepenge.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Glem det!
Alt under 20.000 kr. kan det ikke svare sig at forfølge. Restsystemet er ikke for småfolk.
Morale: Giv ALDRIG kredit til ukendte.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 07 maj 2013 15:47
Morale: Giv ALDRIG kredit til ukendte.


Så hænger vi der

Min morale er : forudbetal ALDRIG til ukendte

Men ellers rigtigt at droppe inkassosag for så lille et beløb - det går op i hat og briller og uforholdsmæssige høje omkostninger og ingen penge tilbage alligevel.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg giver jer ret ....
Men det behøver ikke være så dyrt at føre sagen....sidt jeg gjorde det fik jeg hjælp i dette forum og kørte selv sagen og vandt.

Nu er beløbet så faldet tilbage til ham og jeg har hørt jeg selv kan skrive til han fx hver 2 elelrs 5 år og skrive mit krævende til ham.
Hvis han om fx 8 år kommer til penge vil jeg ellers ikke kunne kræve dem .

Jeg har brug for at vide hvordan og hvor tit jeg skal gøre det....sagen er lidt principal da jeg ved han er en lille bandit
Annonce
Pengegæld forældes efter 3 år fra gældens opståen. Har du dom, frivillig forlig eller lignende for det er forældelsen 10 år.

Det er vigtigt, at få afbrudt forældelsen inden udløber. Det sker normalt ved at få indgivet en begæring om udlæg ved retten, medmindre man kan få skyldnerens erkendelse (skriftligt). Så et brev til ham er ikke nok (det var det efter de gamle regler).

Så hvis han er modvillig, må du afholde omkostninger til retten (udlæg) min. hver 10. år.

Du skal bare henvende dig per post til ham en eller to gange om året så bliver den gæld aldrig for gammel. Du er tilsyneladende ikke taget pant i huset for en ejendom kan ikke sælges på tvang uden du bliver spurgt hvis der er gæld i det. Men der er kun den hårde måde og få dine penge på og det er hvis du selv gider bruge tid på at inddrive dem. Du kunne jo prøve og lave en ordning med ham om det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiaght, er du sikker?

Du har ret efter de gamle forældelsesregler, men der kom jo nye for et nogle år siden!

Efter de nye, mener jeg ikke, at et brev er nok (mindre kravet er fra før de nye regler kom 2008).

Se : http://www.familieadvokaten.dk/emner/647.html under forældelse (nye regler)
Efter de nye regler er brev ikke længere nok, man skal trække vedkommende i fogedretten hver gang inden fristens udløb, som er som henrik29 skriver..
Vil det sige at jeg kan vente 9 1/2 år når retten afsagde dom for 6 mdr siden hvor jeg fil udlæg i huset ??
Huset er nu gået på ang og gælden falder derfor tilbage på ham ???
Eller hvordan skal jeg forholder mig ??
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis