Lappe punkteret havetraktor

Har en gammel stiga villa - baghjulsstyret - ikke knækstyret.
Den er punkteret (har et hul i dækket, der fiser luft ud af).

SKAL den til service eller kan jeg klare det selv?
Er ret ferm til at lappe cykler og princippet er vel det samme.
Dækker er blot lidt større og vel også mere genstridigt - men kan man få det af og på med alm dækjern/skruetrækkere?

/Esben
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok et slangeløst dæk, det er det på min Stiga.

Hvis hullet ikke er så stort, så kunne du prøve med noget "lappe spray" det kan du købe på tanken.
Ringede til den lokale Point S og han ville gerne reparere dækket for en slik.
Nu har jeg bare problemet: at få det skide hjul af...

Der sidder en bold på tværs af akslen (som split), den er fjerne, men jeg kan ikke få hjulet af.
Skal der bare hived til?

Det lyder som om den er låst / går imod noget når jeg trækker udad.

Nogen med en Villa der har erfaring med at få et af de store træk-hjul af?
Kan du rokke det på akslen? For det kan være total rustet fast, så vigtigt at smøre akslen med fedt når man montere.

Kan du som jeg forstår det, rykke det frem og tilbage på akslen, er det nok grater/slid kanter der holder det, så lidt banken med en træklods/hammer, vil nok hjælpe.

Alternativt kan du jo afmontere dækket, på stedet.
OK. Blev træt af at hive i hvulet og købte sådan noget lappe-spray som je__ns foreslog.
Det fiksede det.
Så må vi se om det bliver et problem en anden gang...

Tak for svarene.

Hej Esben.

Hvorfor overhovedet bruge det flydende stads, der alligevel aldrig bliver ordentelig tæt ?

Hvis du køber dette sæt http://www.thansen.dk/product.asp?c...1387907060 , har du formodentelig lapper de næste fem år og det er ydermere en ordentelig lapning! Det tager kun ca 2 min (når du har prøvet det en eller to gange før  ) uden det  er nødvendigt at afmontere hjul/dæk.

God arbejdslyst.

PS. Øv, fora kan ikke klare at linke men T. Hansens varenummer er: 99202460000 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Skrevet af Nitter på 06 maj 2013 21:32
Hej Esben.

Hvorfor overhovedet bruge det flydende stads, der alligevel aldrig bliver ordentelig tæt ?

Hvis du køber dette sæt http://www.thansen.dk/product.asp?c...1387907060 , har du formodentelig lapper de næste fem år og det er ydermere en ordentelig lapning! Det tager kun ca 2 min (når du har prøvet det en eller to gange før  ) uden det  er nødvendigt at afmontere hjul/dæk.

God arbejdslyst.
Jeg har flere gange brugt "det flydende stads" og det har fungeret i årevis
Typisk er et havetraktordæk utrolig tyndt, og ikke så velegnet til at lappe med tyller.
Den korrekte metode er en indvendig dæklap, og så evt. en slange i.


Desværre Jens. Har lappet en hel del havetraktordæk med omtalte sæt og har aldrig haft klager over utætheder på samme sted igen.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg har lige købt en gammel Stiga (1989) ligesom Espens.. "Forhjultrukket og drejer på B.hjul. Jeg ville gerne have andre dæk på, men er stødt på samme problem som Espen beskriver. Jeg tænkte på om man kan sætte en boldt i gevind hullet på akslen og så presse fælgen af?? Jeg har tæsket og hammret på akslen men det ser ikke ud til at løsne sig nogen steder.

Mvh Erik
Jeg har en sneslynge, hvor akslen sidder på samme måde i fælgen.
Akslen knækkede så den skulle ud af navet, det var komplet umuligt, selv ikke 20 tons i i presseren kunne ikke rokke den, den vat total rustet fast.
Så det endte med et nyt nav i hjulet

Jeg opgav på forhånd, at varme det op med autogenbrænderen, for ikke at brænde det hele af.

Man kunne jo skifte dækket på stedet, lidt bøvlet men ikke umuligt. 
Nu har jeg også prøvet med en 10mm boldt i enden af navet ind mod akslen, først rustløsner... efter nogne timer varmede jeg på akslen med en brænder og samtid skruede boldten ind mod enden af akslen, HÅRDT!! samtid nogle gode lussinger med en hammer... ingen udslag!!, vi må se i brillerne at hjulet ikke kan pilles af den #*¤%#!&¤# aksel.

Plan B: Hele forakslen sidder kun med 4 boldte som er nemme at komme til, næste er kæden som har et samleled som også er nem af pille af.. ja så kan jeg da skifte fordæk uden at skulle ligge på betongulvet.
Jeg har også fundet ud af at man ikke kan vippe hele maskinen 45 grader over til kaburator siden da der så løber olie ind i indsugningen og så er den ikke nem at starte før kaburatoren er blæst igennem med tryk luft.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis