Gulvvarme med varmefordelingsplader, hvilke rør?

Hej Allesammen.

Jeg er så småt ved at tage tilløb til at starte med vores 1. sal.
Planen er at der bl. a. (alt skal laves) skal laves gulvvarme.

Jeg satser på at opbygge det således:

1. Sætte tværstrøer/regler mellem bjælkerne på bjælksko, er 99% sikker på der er cc på ca. 90 cm imellem bjælkerne og intet andet. Og ja ved det bliver noget omstændigt med alle de ekstra reglar, men vil helst ikke have lavere lofthøjde ved at ligge noget ovenpå som skal være noget tykt. Og retningen på forskallingen skal være den samme som bjælkerne da gulvet ellers ligger "på tværs".

2. Ligge høvlet forskalling

3. Varmefordelingsplader med gulvvarmeslanger

4. Gulvapp eller "støjdæmpende" underlag

5. Lamelgulv

Lyder det fornuftigt?

Og hvilken dimension af varmerør vil I anbefale, de fåes jo f.eks. i 16, 17 eller 20 mm.
20mm ser ud til at blive billigst, men hvad er forskellen mht. god varmefordeling, cc afstanden mellem slagerne er jo så 30cm i stedet for 20cm?

Planen er at alt skal styres via danfoss link cc sammen med radiatorer i stueetagen...indkøbet er så småt igang :-)

Håber I har nogle input.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge 20mm netop fordi det er billigere.

Din opbygning er korrekt ja.
Har du erfaring med hvordan varmefordelingen er med de forskellige rørdimensioner, jeg tænker på at cc afstanden mellem 20mm rør er 30 com og den kun er 20 cm med de tyndere rør. Jeg vil jo gerne lave det rigtigt og godt første gang :-)
Men vil jo trods alt også være rart at spare lidt ved at bruge 20mm rør.
Har ikke haft det personligt, men kun lavet det hos kunder, og her er altså ingen mærkbar forskel.

Alupladen til varmefordelingen dækker jo næsten hele fladen, så temperaturen er meget jævn, også selvom de lægger med 200 frem for 300mm

20mm røret kan dog flytte væsentligt mere vand, så vil have en hurtigere responstid.
Lyder godt, tak for info, så vil jeg holde mig til 20mm :-)

Så vil jeg så småt gå på jagt efter overskydende varmefordelingsplader rundt omkring....og så supplere op når jeg skal igang.....man kan undres over hvor dyrt aluminium kan købes....
Jeg fik på et tidspunkt at vide, at man bør bruge samme fabrikat varmefordelingsplader som rør, da der kan være små forskelle i dimensioner på tværs af producenter. Forskellene skulle skabe knirkelyde.

En anden ting du skal være opmærksom på, er at slangen ikke må have udvendig iltspærre, da dette også kan give lyde.
Annonce
Hej Jenshøj

Tak for info, jeg har også selv læst lignende så mit valg af producent kommer muligvis til at afhænge af hvad der dukker op af rester indtil jeg går igang.

Er der nogen med input til forskelle mellem producenter....der kan være en pæn prisforskel afhængig af om man vælger, wavin, roth eller lignende.
Hej Jesper

Jeg ville vælge 16 eller 17 rør, da det giver dig en bedre varmefordeling og en hurtigere responstid, modsat hvad der bliver skrevet ovenfor. Det kan godt ske, at de bliver en anelse dyrere, da rørene skal lægges i 20 cc, men dit termiske flow bliver meget bedre.

Vedr varmefordelingsplader, skal du blot sikre dig, at de er lavet med omegaprofil så kan du bruge alle rørproducenter til dem.

Du kan evt kontakte mig på 28441512 - hvis du vil vide mere - jeg kan tilbyde dig rigtig gode priser på varmefordelingsplader

mvh rene

Gulvvarme, zinktagrender, stållægter og andre byggematerialer direkte fra producenten: www.BUILDAHOUSE.dk

Hej Buildahouse. Har du noget materiale som dokumenterer det du skriver....tænkte du måske har det i og med du er forhandler.

Mvh.
Jesper
Hej igen Folkens

Jeg kom lige til at tænke på en ting mere.

Planen var at ligge forskallingsbrædder som skrevet herover, men kom til at tænke på muligheden for at ligge gulvspånplader i stedet for. Lidt dyrere, men så ville jeg have et godt underlag mens jeg renoverer at alt uden der ryger for meget skidt ned mellem forskallingsbrædderne. Og trods alt nok noget billigere end sporplader...

Når gulvvarmen så skal laves kunne jeg save spor med dyksaven, men er gulvspånplader "stive" nog til at give et ordentligt underlag i forhold til forskallingsbrædder? De skal jo f.eks. limes sammen. Vendesporerne kan jeg så fræse ud....kan ikke lige overskue at fræse alt ud.....og 20mm rør kræver jo også lidt plads.

Hvad siger I?

Jesper
Hvordan vil du skære spor med dyksaven? Klingen er jo ikke mange milimeter bred, så du ville skulle skære frem og tilbage en del gange for at lave et enkelt spor...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis