Skifte kæde på Texas havefræser TD5??

Hej :-)

Nogen der ved hvordan man skifter den øverste kæde på sådan en ældre sag?
Kæden er sprunget og jeg har fået fat i en ny. Men den er samlet og kan tilsyneladende ikke skilles ad.

Og så bliver det såvidt jeg kan se, rigtig svært at få den på.

Kan ikke gennemskue, hvordan man gør. For kædekassen kan kun åbnes i toppen og er ellers en svejst kasse. Der må da være en eller anden listig måde?

Mvh
Thomas

Mvh
Thomas Buhr
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er noget med at frigøre tandhjulet fra akslen, og så banke akslen ud.

Var det ikke nemmere at købe et samle led til kæden, det kan din lokale smed nok klare, samt adskille kæden, hvis du ikke selv vil gøre det.
Hej Thomas.

I teorien er det rimelig nemt. Du skal bruge et stykke snor bundet til en mødtrik eller et stykke ståltråd. Det skal du "bare" have lirket ned omkring der hvor kæden skal sidde, derefter binder du kæden på snoren eller ståltråden og trækker den omkring tandhjulet. Husk at vende låsen på kæden rigtigt, så den ikke falder af over tid.
 
Held og lykke med "pilleriet".

PS. Kædekassen er forhåbentelig stadig støvtæt, hvis ikke holder kæden ikke ret lang tid !

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Hvor kraftig er kæden. Er det cykel- eller motorcykelstørrelse. Jeg tænker på kædesplitter hvis der ikke er et samleled.

mvh

 varmetossen

Hej :-)

Da den nederste kæde stadig sidder på og er ubrudt tør jeg ikke begynde at banke aksel ud osv. Iøvrigt kan jeg ikke hitte ud af, hvordan man gør det (og løsner tandhjulet først?).

Så jeg er mere til at få øverste kæde på. Der er et led i kæden, som ikke ligner de andre led. Det går ligesom ind i den ene ende. Er det et samleled?

Tak, Leif jeg vil følge din vejl når jeg finder ud af at åbne kæden og samle den igen. Og jo, jeg har sørget for ikke at puste en masse jord derned;-) og den står med dækslet på nu. Hmm Varmetossen - det minder lidt om en motorcykelkæde. Og så alligevel ikke. Den er kraftigere end en cykelkæde umiddelbart. Men motorcykelkæder kan være ret så kraftige ikke?

Se her: http://www.texas.dk/reservedele/produkter/?partno=90000025 det er sådan en jeg har anskaffet.
Kan se af linket at Texas faktisk også har et nitteled - shoppen viser, at andre har købt det sammen med kæden...

Så jeg skal måske splitte kæden ad og samle den med nitteledet? Hvad lukker man et nitteled med? En speciel tang?
Kender kun samleled fra cykelkæder ;-)

Mvh
Thomas Buhr
Hmm.. Et nitteværktøj bruger man. 700-800 kr..kan jeg læse mig til rundt omkring på nettet.
Kan andet gøre det?

Mvh
Thomas Buhr
Annonce

Dit link virker ikke hos mig.
Prøv at sætte et billede ind, af det anderledes kædeled.
Ellers er det nok nemmere at købe et trationel samleled, ved din lokale smed.

Normalt ser et samleled sådan her ud,(akurat som på en cykkel  bare større.)
 Kan også være med splitter, ol.


Billede af kæden og det særlige led.

Mvh
Thomas Buhr
Underligt linket ikke virker. Npr jeg klikker på det virker det fint. Kæden og tilbehør kan ses på www.texas.dk under reservedele søg på 90000025 (altså den øverste søgeboks på siden - Google søgning)

Mvh
Thomas Buhr
Nu virker linket også hos mig, der må have været problemer på siden første gang.

Det er et såkaldt ½ led, som man bruger for at tilpasse kædens længde, hvis det ikke passer med hele led.

Nogle ½ led er med en split så de kan adskilles.
Led m. afstandsforskydn. på 1, 08B-1 S/S
Dette særlige led er lavet for at kæden skal få den rette længde med standardkædeled og standardtandhjul. Yderligere et led vil gøre kæden for lang, og et led mindre vil gøre den for kort. Det er lettere (=billigere) at sætte sådan et "bastard" led i en standardkæde end at få lavet specialkæde og tandhjul.

Jeg kan ikke se på billedet om kædepinden er banket flad i toppen eller på anden tilsvarende måde er sikret mod at falde ud. Hvis ikke, så kan man måske, som på racercykelkæde, trykke en pind ud og dermed skille kæden ad. Du kan prøve (evt på den gamle kæde) at sætte en møtrik, hvor hullet er lidt større end pinden på bagsiden af pinden og så trykke/klemme pinden udad med en polygribtang. Kan den trykkes ind i plan med leddet, så er det bare at finde et eller andet, der kan bruges som dorn og så trykke den ud. Til racercykelkæder kan man få en special-dims til formålet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis