Varme i gulv, selvom slukket!

Hej

Vi bor i et nyere rækkehus med naturgas og gulvvarme i hele huset.
Hvert rum har hver sin varmestyring.
I vores bryggeri hvor fyret også er, har vi slået varmen helt fra. Alligevel er der fuld knald på gulvvarmen. Det er i hele gulvet (så ikke slaggernes til de andre rum der gør det)
Jeg har tjekket de fjedre der sidder ved starten af alle slangerne, er den ser ud som der ander gør.

Er der et klogt hoved herinde der har en idé om hvad det kan være?

På forhånd tak

Mvh.
Allan
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der mon nogle af de andre rum der er kolde nu ? , det er set før der er byttet rund på føler og rør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål.
Har du slukket for varmen på dit fyr(varme i hele huset) eller har du kun slukket i bryggers?
Hvis i har styring i alle rum, må der jo være en form for termostat som siger den aktuelle temp.
Hvis det kun er i bryggers, kunne det være at toppen ikke sidder rigtig på og så ikke kan lukke.
Kan du se om den "kalder" på varme? For så det jo styringen den er gal med

it is better to burn out than to fade away
Vi har Varme på i hele huset med en fjernstyring/termostat i hvert rum. De passer i alle andre rum, så de er ikke byttet om nogle steder.
I bryggerset er der fuld Varme på, uanset om vi har skruet op el. Ned. Eller for den sags skyld tager batteriet ud af termostaten (så burde den ikke kunne noget). Så må sige at jeg tror ikke det kan være noget med termostaten.
Æv.
Nu kender jeg ikke dine termostater ,men de fleste kan skilles ad så på selve ventilen stikker der en tap op.Prøv at trykke den ned ,evt hold den nede med en skruetvinge eller lignende. 
Når jeg skriver termostat,mener jeg ventilen som sidder ved fordeleren i bryggerset.
Send evt et billede af ventilen,da der er kommet nye modeller jeg ikke kender.
 Jeg tror det er termostaten eller ventilen,det er mest sansynligt.

Bernt
Hvis hætten på dit gulvvarme batteri(blandesløjfe) kan sidde løst eller er knækket vil den ikke kunne regulere og de er no vent. (Åben upåvirket)
Jeg tror du skal se bort fra din styreenhed og kigge på dit blandebatteri.
Der må være en at de vent. Der hedder bryggers og som jeg sagde skal du kigge om den kalder på varme(som regl hopper der en tap op eller ligende). Kalder den på varme er den enten defekt eller så er den gal med din termostat

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Kan se at i hætten til bryggerset, er den fjeder der sidder under hætten ikke rigtig lukket sammen som de andre er. Sandsynligvis der problemet er. Ved så ikke om jeg selv kan gøre noget. Har prøvet at rode lidt med det, men virker ikke som om der sker noget ved det.
Jeg gør lige et par gætterier:
Du har trådløse runfølere/thermostater, som sender signal til en styring aftelestaterne på gulvvarmemanifolden.
Telestaten kan se ud som denne: http://www.elvvs.dk/p/pettinaroli-telestat-24-v-uden-gulvfoeler-42480/?gclid=CJrPqtKd67YCFYF6cAodyFcAKw

På billedet kan du se, at toppen at telestaten har en blå ring, hvilket viser at den er åben (kredsen kalder på varme).

Et ofte set problem er, at telestaten ikke er sat rigtigt på manifolden. Det kan være vanskeligt, hvis den sættes på i lukket stilling. Derfor sætter du rumføleren helt op i temperatur og venter 10 minutter. Så skal telestaten gå til åben stilling, og du kan nemt trykke den helt ned på plads.

Når dette er gjort sætter du rumføleren på minimumstemperatur, og så skal telestaten gå i lukket stilling.

Hvis ikke telestaten gør som den skal kan det være batteriet i rumføleren der skal skiftes. Byt evt med batteriet fra en af de andre, som du ved duer.
Hjælper dette ikke kan styringen have tabt kommunikationen til rumføleren, og du skal have fat i manualen for at se, hvordan du bære dig ad med at genskabe kommunikationen.

Hvis telestaten åbner og lukker som den skal, så skulle den nu stå i lukket stilling. Vent adskillige timer (især ved tung gulvvarme) og kontroller så, at gulvet er blevet koldere. Hvis du kan komme til at mærke på pex-slangen, der går ud til gulvet skal denne være kold. Bemærk, at telestaten meget vel kan sidde på retursiden.
Er der stadig varme på gulvet, så har du en utæt ventil på denne kreds, og su skal have den skiftet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det ser sådan ud her.
Bryggerset er helt til venstre, og man kan se at den fjeder der er i den ikke er lukke sammen som de andre. Jeg tænker at det nok er det der er problemet, så er det jo bare hvorfor den ikke vil. Der sker som sagt ikke noget når jeg skruer helt ned for termostaten.
Har prøvet at skrue den af. Der sidder en skrue i bunden, som jeg dog ikke kan se gør noget når jeg skruer på.



Der er varme både i slangen fra den røde top og ned og i slangen fra den grønne og ned.
I de andre rum er det kun i slangen fra den røde top og ned der ar varme.
Desuden kan jeg se man kan dreje lidt på den røde top, men umiddelbart står den som de andre.


Termostat/Styring. Har taget batteriet ud. Det resultere i de andre rum i at varmen forsvinder, så det burde det jo også gøre i bryggerset.
Den grønne er telestaten, og noget tyder på, at den er defeft.
Jeg vil foreslå, at du bytter om på telestaterne mellem bryggers og bad i et par timer. Så kan du se, om bryggerset lukker og badet åbner. Du skal ikke lave om på styringerne! Det vil bekræfte, at det er telestaten. Husk at bytte tilbage igen
En ny telestat koster ca 220 kr og er nem at skifte. Hør din lokale VVS'er om han har en liggende, og som han vil tage retur (mod en 50'er til kaffekassen), hvis det viser sig ikke at være problemet.

De røde skruehætter på den anden manifold må du ikke dreje på. Det er flow-reguleringen den enkelte kreds, og de skal gerne være stillet rigtigt

Jeg fandt lige et link.
Det er til en blog, hvor der omtales problemer med rumfølerne til et anlæg som dit. Måske du kan bruge noget. Om ikke andet er der et tip til billigere batterier, når de skal skiftes ad åre.

http://raaberg.blogspot.dk/2011/02/wirsbo-gulvvarme-sensor-stoppede-med-at.html

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Super, tak for hjælpen.
Og arbejdet med links osv
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis