Recon på C-tek M200

Jeg har en lader: C-Tek M200 Marin.

Jeg har læst manualen, men kan ikke se der står så meget om recon (reconditionering)

Der står alt om nattesænkning - 8 timer uden meget blæserstøj og lidt lavere ladespænding og så hopper den på normal.

Men hvordan bruger man recon knappen.

Igår satte jeg den på recon og gik så og vaskede og porlerede båden i nogle timer, men da jeg så kiggede på laderen stod den stadig på recon.
Hvor længe må den stå på recon eller hopper den selv på normal??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror den selv "skifter" når den er færdig, når du bruger "recon" lader den med 3A/15,8 - normalt lader den 15A/14,4V og nat 5A/14,4V
C-Tek skriver selv at man "bør" bruge recon en gang om året for at holde batteri i topform - har læst et andet sted, at batteri ved stor afladning, lægger syre og vand lagvis ved ladning, recon sørger for at ændre denne opdeling.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Jeg ved godt hvad der er meningen med recon.

Men efter hvor lang tid slår den selv over på normal.
Batteriet bliver nemlig lunt og jeg ønsker ikke at forlade båden, hvis den overlader batteriet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har du varmeføler lagt på batteri ?? vil lader selv slå fra ved for høj temperatur.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Jeg kan ikke huske om den ligger på batteriet, på siden eller ved siden af.
Jeg kan heller ikke læse i manualen hvor den præcis skal placeres.

Batteriet bliver jo varmest på siden?? Men vil da lige tjekke op på hvor den er.. Husker ellers den bare skulle være i samme rum / kasse som batteriet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Netop, men når du føler at batteri bliver "varmt" kan det godt være 35-40 G - men det er ikke nok til at lader slår fra, jeg monterer altid varmeføler på top af batteri, nu må jeg så indrømme at det er i varevogne med ekstra batteri og lader at jeg monterer de fleste, der er batteri sommetider fritstående og så hjælper det ikke at lægger føler ved siden af.

Kun en tåbe frygter ikke haven
Rummet i båden bliver nok heller ikke varmt nok. Der er jo vandkøling lige under batteriet

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis