SCHEPPACH DYKSAV CS55 M/SKINNE - Erfaringer? alternativer?

Har kigget på denne Dyksav, da jeg finder den i en fornuftig prisleje.
Har os kigget på Makita Dyksav SP6000K1 men kan ikke rigtig få prislejet med at gå op med forbruget af den kommer til at bruge den til et skur projekt på 35m2 så vil den nok stå og samle støv.

Skal dog lige hører kan man bruge den som alm rundsav dvs uden skinnen?

Det her Scheppach er et et fornuftig mærke eller hvordan?
Tysk producent så vel det ikke er ok kram?

http://www.harald-nyborg.dk/p22683/scheppach-dyksav-cs55-m-skinne
SCHEPPACH DYKSAV CS55 M/SKINNE
Best.nr. 22683
Den perfekte dyksav til præcis neddykning i op til 55 mm materialetykkelse.
Med spånudkast og mulighed for tilslutning af spånsuger eller støvsuger.
Fodplade i trykstøbt aluminium. Bevægelig spaltekniv sikrer uproblematisk neddykning.
Kan anvendes til afkortning af indvendige døre, tilskæring af plademateriale, tilskæring og bearbejdning af gipsplader m.m.
Leveres med 1 stk. føringsskinne.

Ekstra føringsskinne se under tilbehør.
Ved køb af ekstra føringsskinne husk at bestille samlestykke/tilbehørspakke, se best.nr. under tilbehør.

Motor: 1200 watt/230 volt
Omdr./min.: 5500
Savklinge: Ø 160 mm
Max snit 90° uden skinne: 55 mm
Max snit 45° uden skinne: 40 mm
Kipbar: 0-45°
Afstand klinge-væg 15,5 mm
Udsugningsstuds: Ø 38 mm
Mål L/B/H: 340/260/235 mm
Længde skinne: 1400 mm
Vægt: 4,8 kg.
Har kigget på denne Dyksav, da jeg finder den i en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Synes også det er en ok sav, bruger min flittigt. Føringsskinne er et hit! Men ja, gummibåndet faldt af første gang den stod lidt køligt, jeg tror jeg finder noget andet bånd, og så får det noget 3m klæber. Snitkvaliteten er fin, men husk at den side du skal bruge, skal ligge nedad så tænderne hugger imod den side. Er det noget med finer vil jeg klart anbefale en klinge med ekstra mange tænder, der findes nogle der bliver lavet til formålet - og så bruger man kun den klinge til det formål.
Skrevet af fotografikeren på 10 nov 2013 10:11
Synes også det er en ok sav, bruger min flittigt. Føringsskinne er et hit! Men ja, gummibåndet faldt af første gang den stod lidt køligt, jeg tror jeg finder noget andet bånd, og så får det noget 3m klæber. Snitkvaliteten er fin, men husk at den side du skal bruge, skal ligge nedad så tænderne hugger imod den side. Er det noget med finer vil jeg klart anbefale en klinge med ekstra mange tænder, der findes nogle der bliver lavet til formålet - og så bruger man kun den klinge til det formål.
Jeg mener at føre skinnerne, passer fra Makita, her falder båndet ikke af.

Jeg har den samme Sheppach kap/geringssav som EISOE og jeg synes den er lidt upræcis. Man skal i hvert fald ikke stole 100 % på den! Nu er det jo en dyksav du skal have så det selvfølgelig ikke helt samme problemer med graderne. Selve maskinen er super god og i forhold til prisen, den kører bare derudaf.

De bedste hilsner

Christian - BedreHusogHave

Har saven og er godt tilfreds, prisen taget i betragtning, har brugt den ret meget og har ikke haft problemer med at gummilisten er faldet af. Jeg har lavet de forbedringer der bliver nævnt i YouTube videoen og det har gjort en stor forskel. Har også lagt en metalspændeskive mellem de to plastikflader på skruen til dybdeindstillingen, den var før meget stram at løsne, det er den ikke mere. Hvis du syntes en Festoll er for dyr så er dette et godt alternativ.
Annonce
Kan lige tilføje at der er kommet en ny YouTube video med flere tips til forbedringer: https://youtu.be/fQcROnDi1HY

Jeg købte for nogle måneder siden en Scheppach PL 55  hos Harald Nyborg. Den leveredes med 2 x 70 cm  føringsskinne med samleudstyr og skruetvinger. Prisen lå dengang på ca 900 kr.

Hos andet firma findes den som CS 55 - - de har samme data, jeg tror ikke, der er forskel, og på Scheppachs hovedkatalog findes den ikke - - ??? Måske er det en OEM label. Labelen på siden af CS er gul, hvor den på PL er blå.

Jeg har kortet returfjederen op, da den virkede unødigt hård, og det har gjort den mere brugervenlig. Det er ret let gjort, og proceduren findes på youtube.

Jeg har brugt den flere gange til forskellige projekter både med de medleverede skinner og med en brædde som retskinne, og jeg har intet at klage på med hensyn til nøjagtighed, men en mere fintandet klinge, som fås formedelst en “hund” ville måske give et pænere snit.

Et godt råd er at smøre bundpladen underneden med paraffin. Milglid eller anden fedtfri siliconespray, så glider det hele lettere.

Ekstraskinnen leveres med et “stop” - - det ligner det, der leveres med saven og som er et “anti kip” beslag, som monteres på bundpladen og holder saven fast på skinnen, når man skærer i smig.

Saven er bestemt ganske god, meget kommer an på idioten, der holder i håndtagene - - - - og jeg ved godt, en Festool og Mafell er langt finere, men man skal lige afveje anvendelse og pris, Festool koster mellem 3 og fire gange Scheppachs pris. 

Scheppach er super til prisen !!!



Støvsugerslange


 

Iøvrigt sælges “Scheppach” dyksaven ude i verden under andre navne, i USA kan den hedde : Shop Fox W 1835; Grizzly T 10687 samt W, solgt fra firmat Wen. Sidstnævnte havde så nogle smarte lyntvinger med til at hæfte skinnerne fast med.

Generelt får disse mærker i tests meget fine anmeldelser som “Best Buy”.

Alle har spaltekniv. Jeg har bemærket, at hverken Mafell, Makita eller Bosch har det, det samme gælder nogle af de billige “tømmerhandler” dyksave. Mærkevarerne kan have “tilbageslagsbremse”, så de ikke kan køres baglæns på skinnen.


Støvsugerslange


 

Jeg har en Makita uden spaltekniv, har brugt den rigtig meget, og har aldrig nogensinde på nogen måde oplevet at den har slået tilbage.

Styreskinne holder jo godt styr på saven, og holder man retningen 100% i forhold til savsporet, og har ortenlig fat på saven, slår den jo ikke sådan lige tilbage, selv om træet skulle klemme, synes jeg spaltekniven har begrænset virkning. (erfaring fra min bordrundsav) og man kan jo låse dyksaven så den ikke kan hoppe ud af skinnen.

Og skulle træet klemme, må man jo stoppe op, og banke en kile i, der er man jo nødt til uanset om der er spaltekniv, eller ej, en skarp klinge af god kvalitet, vil jo altid være nemmere at arbejde med.

Så er man jo også fri for at spaletkniven går i klemme   


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg mener også at Scheppach dyksaven bliver solgt under navnet Woodstar.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også