sammenlæging af 16a grupper?

Hej

Jeg har 4 16 amper grupper i mit værksted de 2 af dem kunne jeg godt tænke mig at lægge sammen for derved at kunne trække flere amper ud på en enklet fase.

Til hver gruppe er der trukket et kabel med 5x2.5.

Det jeg tænkte var om det er muligt at lægge de to kabler sammen. Så jeg har mulighed for at bruge flere end 16 amper. på en fase i mit værksted?

Kan det lade sig gøre eller er jeg virkelig nød til at grave hele min indkørsel op for at lægge et kraftigere kabel?

Mvh.

Sune



26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan er de tilkoblet, i den anden ende, modsat værkstedet?
Og hvor store er dine forsikringer?

Hvad skal du have tilsluttet, som kræver så meget strøm?

Som jeg lige husker, kræver det min. 4 mm2 kabel, til 20 ampere stik.
og min 6mm2 til 32 ampere stik
Det er fordi jeg har en amerikansk last bil trailer med en læsse bagsmæk som køre på spindler via en el motor. Denne el motor er en enklet faset motor med doblet vinklinger så den kan køre begge veje. Det er en 3 hk 230 volts motor som trækker 18 amp.

Når min trailer holder hjemme ville jeg gerne kunne tilkoble "land" strøm og bruge bagsmækken. Og dermed slippe for at starte den generator der sidder på traileren.

Derfor vil jeg gerne kunne trække flere ampere ud af en enklet fase.

De 4 16 amper grupper er forsikkeret med 16 amper inde i huset. Jeg ved ikke hvor meget huset er forsikret med ude i vejen. Jeg bor i et industri kvater så mon ikke det er 32 amper eller mere? om ikke andet kan jeg vel ringe til el selskabet og få dem til at fortælle mig det.
En 16A sikring kan godt trække 18 A kortvarigt, faktisk temmeligt længe - men man må ikke regne med det :-) Har du prøvet ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Køre de ikke 110 volt i US ?
Jeg ved så ikke hvad spændingen er, hvis det er 3 faset.

Men skal den bruge 3 x 220 volt eller deromkring, er det ikke umiddelbart muligt. (visse frekvensomformeren kan klare det
Jo, det var der jeg gerne ville hen, og det er helt afgørende om det er en-faset eller tre-faset anlæg, og det er ikke nok at nogen siger det. Der skal læses på skiltet på anlægget.

mvh

 varmetossen

Jo - de kører 110 volt til lys - og 60 HZ

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Et hurtigt kik på Google.
Så skulle det være 3 x 220-240 volt 60 hz
Du kan under de rigtige forudsætninger godt have 20A sikringer som overbelastningsbeskyttelse på en 2,5mm2 kabel. Så måske den lokal installatør skal forbi og se på om du kan få skiftet sikringsstørrelse på en af dine grupper.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis