Saltsyre på gelcoat? - Erfaringer?

Jeg har flere gange ladet mig fortælle at man kan rense fribordet på sin glasfiber/gelcoat båd.

Fremgangsmåden skulle være.

1. Kom saltsyre på gelcoaten med en klud. (evt. med kluden på en kost)

2. Gnid med en børste hvor gelcoaten er meget misfarvet - vandlinje og rust fra ankerbrønd.

3. Skyl god efter med alm. vand efter ca. 15 min.

Pas på med saltsyre på metal.. Brug gammelt tøj og beskyttelseshandsker og -briller


Er der andre der har hørt om det, eller selv prøvet?? 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke prøvet, men da jeg var hos  Henningsen lavede vi nogle store kar til Herning Galvaniserings central, af glasfiber med gelcoatet overflader. Karane skulle indeholde svovlsyrer som blev brugt i forbindelse med afrensning af jern der skulle galvaniseres.
Jeg har brugt noget udmærket "glasfiber-rens" - såvidt jeg husker, så var det fosforsyre det indeholdt. Det kunne fjerne det gule kedelige i overfladen.

Men det er jo i beskedne koncentrationer - hvis man skal forsøge sig frem.

Gelcoat er forholdsvis robust overfor den slags - så hvis man laver forsøg, så kan man jo starte med stærk fortynding - og evt prøve at øge koncentrationen gradvist til man kan se om det virker.
--- og altid hav masser af vand til at skylle efter med + skylle øjne med, hvis man stænker det i hovedet opå sig selv.
+ masser af vand bagefter.

(Der findes dog noget hidsigt penselrens, som man IKKE skal hælde på/ned i sin glasfiberbåd - har jeg hørt engang - det skulle opløse det.)

Det kan blive flot - Men jeg gider ikke selv, at rense båden totalt op hvert år - eller polere den totalt hvid - det tager jo lidt af overfladen - og det er ikke en altertavle.

Men en gang imellem, må den gerne være helt top-shine.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er jo netop for at undgå rubbing og andet slibemiddel..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har renset vandlinien med oxalsyre med et fint resultat. Du skal bare huske at polere og vokse bagefter.

Troels
Hej

Jeg bruger også oxalsyre. For at forøge virkningen kan man blande tapetklister i. Så hænger det bedre på og virker afblegende. Ca 15-20% blanding. Det er meget billigere ens at købe specielle midler hos tilbehørspusheren. Til gengæld indeholder det ikke så meget profitol.

Husk gummihandsker og pas på øjnene. Det sprøjter forresten ikke så meget med iblandet tapetklister.

Det virker nogenlunde på den gule/brune fave på gelcoaten lige ved vandlinien, men det kan ikke gøre mirakler ved en gammel båd.

Ole
Larsen 28
Hejlsminde

"Når alt andet er prøvet uden held, så prøv manualen"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeps - og oxalsyre (f. eks 5-10%) er perfekt til at fjerne rust-løbere på en ældre glasfiberbåd.

Det er derimod ALT for godt til godt til at fjerne rust i et emaille-badekar - emaille kan nemlig IKKE tåle syre - HAR prøvet.

Igen - husk at skylle godt rent bagefter.

mch A.

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg vil støtte op og brugen af oxalsyre. Man bruger syren til og fjerne det organiske materiale der samler sig i porerne i gelcoaten. Du kan godt undlade og polerer efterfølgende, men du vil med stor sandsynlighed opleve at der misfarvningen kommer tilbage igen ret hurtig. Misfarvningerne kan binde på gelcoaten, fordi lidt af det kridt eller silica der bruges til og fremstille gelcoaten med, er nedbrudt og efterlader små kratere som skidt og alger kan samle sig i. Polerer eller i svære tilfælde vansliber og polerer du kan du fjerne disse kratere og derved gøre det sværere for skidtet og sætte sig.

MVH Mads

 

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Til sidst har man slebet gelcoaten af..

Kraterne skal lukkes med en sealer eller voks.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Bruger altid oxalsyre men bruger det når båden er kommet op og er våd efter afrensning med højtryksrenser, erfaringen er at det er nemmere at få skidtet af, med det samme, frem for om foråret - skyller godt med rent vand

Kun en tåbe frygter ikke haven
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også