vinter i skurvogn

Har i nogle gode ideer til hvordan jeg klarer minusgrader i skurvognen?

Jeg har Ca 15m pex til vand og ca 35 m kloakslang med kværn. El trace til vandrøret (?) men hvordan gør jeg med afløbet? Hvis jeg følger manualen på min grundfos sololift så skal det det et rør lige op for at siden få et fald på min 1%. Er den vandrette slange så tømt efter skyl? Eller skal det 35m el tracing der også?

Og hvordan gør jeg med gulvkulden? Er det overkill at købe vintermåtter til de 35cm som skuret står over jord? Er det nok bare med noget krydsfiner og dække til? Eller terrænbatts lænede op ad vognens underrede. Jeg er lidt urolig for den fugt der vil være under vognen = mug. 


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aprils nar

Lidt sent at stille sådan et spørgsmål ! ! !
Det er altid et kompromis her i vinteren.

Alle slanger skal eltrises ja, også afløbslange.

Kanten af skurvognen kan lukkes af med vintermåtter for de værste ja, men kan da også klares med terrænbatts eller hvad du nu har.

Når frosten er væk, kan du jo fjerne dette igen, men her hvor det er så koldt, skal du ikke være bange for mug under skurvognen, slet ikke hvis ventilationen under vognen etableres igen, når der igen er plus grader i luften.
Det er en rigtig go ide at sætte vintermåtter op omkring skuret man kan fjerne dem om sommeren. Kloarken skal der bare være rigeligt med fald på så er frost ikke noget problem og kværnen skal stå frostfri ellers går det helt galt.(jeg havde et stop på min i hård frost prg. defekt print plade)
Bor selv på 3 år i et skur på 32m2 jeg har oliefyr vandvarmer og varmepumpe. varmepumpen laver alt den varme den kan men den er ikke go til at komme rundt i hjørnerne det klare olie fyret samt det varme vand, om sommeren slukker jeg fyret og varmepumpen og kører kun på vandvarmer. Jeg har bygget et lille skur på siden hvor fyr og vandvarmer kværn til kloark står helt frostfri (dog hun ned til -10 grader ellers skal jeg have en varmeblæser på for at lave noget cirkulation kun på blæs)

i starten havde jeg kun oliefyr til det hele og det kørte upåklageligt men efter jeg har installeret varmepumpen er prisen for opvarmning faldet med ca. 50%
Hej.
Nu ved jeg ikke hvor langt du er i projektet. Jeg har ikke erfaring med skurvogn, men vi boede to sæsoner, incl. to vintre i en Solifer campingvogn. Den havde 70 mm flamingo i loft og gulv og 40 eller 50 mm i vægge.
Vandbåren centralvarme med et rør rundt langs væggene ved gulvet med ribber på røret under sofaer.
En afstand på vel 25 - 30 mm mellem ryglæn og væg til ventilation. Så er der ingen problemer i hjørnerne.
Og så solifers kendetegn: to ventilationsklapper i hver side med rist/gitter udv. så det ikke blæser lige ind betyder aldrig fugt og sur luft i beboelsen.
Hvis gulvet føles koldt, så læg nogle løbere eller klip et tykt tæppe i baner .
Den havde et Primus gasfyr
Forbruget var 11kg gas om ugen til varme og varmt vand, også til brusebad.
Håber du kan bruge noget af det.

mvh

 varmetossen

Tak for gode råd. Jeg er nok nødt til at præcisere vinter - fra d. 12 april skal det være. Og som det er nu er det jo vinter kllima.
Det ser ud til at nattemperatur kommer over frysepunktet i den her uge. Så måske er det nok med at isolere rørene indtil det går at græve dem ned? Eller er det el tracing der skal til? Er det bedre at hænge rørene overjorden pga kulde?

Det er ikke nødvendig med el på kloarken bare du har nok fald jeg har 15m rør der hænger i patentbånd under min vogn på 3 år uden frost det er bedere du er helt sikker på pumpen ikke kan fryse
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis