Oliefyr

Vi har et oliefyr i vores hus. Men jeg ved det er utæt og at der løber vand ud, her i vinters har jeg haft fuldt det med vand, hver uge, men kan ikke finde ud  af hvor vandet bliver af, der ingen tegn på der skulle ligge vand nogle steder. Nogen der ved hvordan man tjekker sådan noget, uden og rive vægge og lofte ned.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det være en defekt ekspansionsbeholder?

Hver gang fyret starter, udvider vandet sig og trykker vand ud af overløbet.Når vandet køler af, trækker det sig sammen og suger luft ind.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Et eller andet sted på rørnettet til dit fyr. Det kan enten sidde inde bag kabinettet eller tilsluttet rørene et eller andet sted. De plejer at være"knaldrøde", runde. ca. 30-40 cm. i diameter og vel 20 cm. "tyk", består af to ens halvdele som er samlet. Der går et rør hen til dem og der sidder noget der ligner ventilen fra et bilhjul (det er faktisk en ventil magen til, så man kan måle trykket på den ene side af membranen indeni og evt. efterfylde med luft).

For et stykke tid siden var der en heftig debat om hvorvidt man ved at "banke" på den kunne afgøre om den var defekt - det vil jeg ikke gøre mig klog på.



Træd ikke på mine ledninger :o)
Man bliver nok nødt til og spørge om det er en åben expangtion eller tryk ditto.

Den åbne finder du oppe på loftet og trykexpangtionen vil typisk sidde ved kedlen, eventuelt under kåben hvis det er en kedelunit du har installeret. Den vil normalt være rødmalet.

Men, sidder der ikke en mærkeplade med typenr. på kedlen. Hvis du fortalte hvass der står på typeskiltet kunne vi andre måske meget nemmere give en diagnose.

I

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej.
Det lyder mest som en lækage indvendig i fyret. I så fald kan du håbe, det ikke bliver værre før du kan lade det gå ud, sætte tryk på og se om der opstår fugtige pletter nogen steder formodentlig bagerst/nederst i fyret.

mvh

 varmetossen

Tak for alle svarene. har fået skiftet ekspansionsbeholderen, da jeg ved nærmer eftersyn opdagede at der var hul i den. Men det bliver ved med lække et eller andet sted. Problemmet er bare at jeg ikke kan se hvor vandet skulle komme ud fra, synes faktisk det er mærkeligt, for et eller andet sted må vandet jo ryge hen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis