Varmepumpe i stedet for oliefyr?

Søger gode råd om varmeløsning.

Hus fra 1969 med oliefyr, forbrug ca. 2200 liter olie/år.
Vi har 40 kvadratmeter køkken-stue med vandbåren gulvvarme.
I resten af huset sidder gamle og dårligt fungerende radiatorer.

Så vidt jeg forstår vil en varmepumpe luft-til-vand være god til gulvvarmen.
Men hvad med de andre rum?
Kan det virke og betale sig med et varmeflytnings system?

Grunden er umiddelbart for lille til traditionel jordvarme og jeg er ikke vild med tanken om pille fyr eller gas.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv et luft/vand anlæg og det er rigtigt at de er bedst til gulvvarme, da anlæggene kører med en lav fremløbstemperatur. Typisk 30 - 40 grader.

Derudover kræver det også et dit hus er godt isoleret, så den lave fremløbstemperatur kan opfylde husets varmebehov. Man kan godt bruge radiatorer med et luft/vand anlæg, men det kræver nogle radiatorer med en meget stor flade.

Hvis dit hus, såvel gulve, vægge og lofter ikke er yderligere isoleret, vil det ikke være en god ide med et luft/vand anlæg i et hus fra 1969.

Så kunne det måske være en idé med en eller to luft/luft varmepumper og så beholde oliefyret til opvarmning i de meget kolde perioder og derudover til brugsvand. Her vil der også være en del penge at spare!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Et kondens gasfyr er ellers ret effektivt.

Jeg har endnu ikke hørt noget være glade for deres elregning, når de varmer op med varmepumpe og radiatorer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi har luft/ vand varmepumpe.
Halvdelen af huset, er med gulvvarme.
Vi har ikke varme på i soveværelset. Og i de andre værelser, skal der bare fyres op, så ungerne ikke fryser i sengen.
Jeg skiftede radiatorerne fra ´73 ud med nogle nye, med konvektor (Meget større overflade) Og jeg kan sagtens holde varmen i værelserne, med en fremløbstemperatur på 42 grader.
Jeg har så også isoleret væggene. Og loftet får en tur i løbet af de næste par uger.

Men som Wezio siger; Et par luft/luft, og så oliefyret til at tage sig af brugsvandet. Det ville være en billig løsning, til du alligevel rykker det gamle gulv op i resten af huset ;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Så du er en af de glade varmepumpe ejere som "grandoldman" ikke har hørt om? Det er da rart at høre!
Jeg synes bare gas virker meget lidt fremsynet og med en stor risiko for at priserne stiger væsentligt i de kommende 10-15 år.
Annonce
Tak for alle kommentarerne. Hvis vi nu antager at mit hus er rimeligt isoleret (jeg tror i hvert fald en god del er ok), hvad mener I så om mit oprindelige spørgsmål: Kan man undgå radiatorer i de små rum ved at flytte varme fra den store, gulvopvarmede køkken/stue?

Jeg synes jo min gulvvarme er velegnet til luftvand varmepumpe, og man vil vel kunne bruge den som en art varme reservoir, hvor varmepumpen fylder varme i om dagen og ikke om natten.
Men det virker lidt tamt at skulle udskifte 5 små radiatorer med nye der er egnede til lav fremløbs temperatur?

Fortsat tak for input.
Spørgsmålet er om du har varme nok i dine gulvopvarmede lokaler, til at kunne varme de øvrige rum op.

Et luft/vand anlæg er en stor investering til 100.000 kr., så hellere smide de sidste penge og få udskiftet dine radiatorer!

I øvrigt så varmer jeg et hus op på 150 m2 med gulvvarme og luft/vand anlæg og bruger ca. 3000 kWh alene på det. Så jeg er en glad ejer :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Du kan gøre som du vil, og det vil da også virke..

Men jo mere kold det er ude, jo mere varme vil du have i dine radiatorer og så vil du helt sikkert blive ked af hastigheden i den el måler.

Hvis du læser alle tråde her på LDS vil du se, at alle der ikke har gulvvarme over hele huset ikke er helt tilfredse med besparelsen.

Det virker lidt som om der er en rød tråd - fremløb over 40 grader koster.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 25 mar 2013 11:04
Et kondens gasfyr er ellers ret effektivt.

Jeg har endnu ikke hørt noget være glade for deres elregning, når de varmer op med varmepumpe og radiatorer.
Hej GOM
Men så hører du det nu 

vi har et hus bygget i 1980 på 144 m2 i stuetagen har vi alm. højtydende 380V elradiatorer + en Panasonic luft/luft varmepumpe opsat i år 2000.
På 1. sal har vi "elpan" som er en slags fodpanel med indbygget varme som kører med ret lav temperatur ( bliver aldrig varmere end du kan have hånden på dem !)de indeholder alle kontakter - tlf. stik. m.m. og bliver styret af en elektronisk thermostat i hvert af de 2 rum.
Derudover er der en Panasonic luft/luft varmepumpe opsat i 2003.
alt dette koster med vores natsænkning og styreautomatik og min 21 grader overalt
ca. 14000 Kr. om året for opvarmning
Så dem der påstår at elvarme er meget dyrt må nok ændre mening  !  Huset er bygget til elvarme og isoleret derefter, men ellers er der intet specielt gjort for at holde lavt forbrug.

Hilsner fra en GLAD elvarmeforbruger som nu oven i købet får sænket el afgiften med 30 øre ppr. Kwh. på den del som går til opvarmning

Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
jeg er skam os en glad varmepumpe (ispind) ejer, jeg bruger ikke mere i strøm end hvad jeg brugte for i olie, så siger alle der er da noget galt, ... nej grunden til jeg ikke klager er at huset er blevet omkring 100kvm større siden jeg fik varmepumpe :-)

men til Krix. hvis du gerne vil have luft vand varmepumpe, har du en go chance for at teste om dit hus ka klare det, sæt dit oliefyr til 40-45 grader og se om du kan holde varmen, kan du ikke det. så glem alt om VP. brug hellere pengene på isolering og radiatore.

der er mange steder man kan få en energi konsulent ud (ind i mellem gratis) det ka godt svare sig hvis man er i tvivl om hvor man ska lægge mest energi ;-)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis