Placering af varmeveksler i fjernvarmesystem

Hej LDS'ere,

Jeg har en varmtvandsbeholder som er ved at trænge til udskiftning. Men istedet for en ny varmtvandsbeholder, overvejer jeg, om en varmeveksler ville være smartere, primært for at spare pladsen.

Men der er nogle ting som gør, at jeg er lidt i tvivl om det kan lade sig gøre. Sagen er nemlig den, at vores hus er opdelt i 2 bygninger:

1. Selve huset hvor vi bor - her er varmtvandsbeholderen placeret i et skab, og intet andet.
2. Opvarmet værksted/garage - her kommer fjernvarmen ind, og alt hvad dertil hører er placeret derude.

Mit spørgsmål er så om jeg bare kan erstatte varmtvandsbeholderen med en varmeveksler, eller skal varmeveksleren tilsluttes direkte, ovre hvor fjernvarmen kommer ind?

Håber nogen kan hjælpe :-)

God søndag.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med mindre du vil lave cirkulation på det varme vand, kommer du ikke uden om varmtvandsbeholderen. Ellers skal det varme vand løbe længe, inden det bliver varmt.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Kan du uddybe "cirkulation på det varme vand"?
Med "cirkulation på det varme vand" mener jeg:

En kreds, hvor det varme brugsvand cirkulerer frem til tappestederne (køkken, toilet, badeværelse, bryggers) og vis det ikke tappes (hvis vandhanen er lukket) løber det retur til vvb / varmeveksler i dette tilfælde.

Om det er ønskværdigt, at lave cirkulation på varmt brugsvand er en komfortafvejning. Der er et energitab, og der er en gevinst ved mindre vandforbrug, fordi vandet er hurtigere oppe i temperatur.

Det kan blive en dyr historie, hvis du ikke har meget billig fjernvarme.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Ok. Mange tak for info.
Det lyder som om det mest fornuftige er, at beholde varmtvandsbeholderen.
Der er pt. ikke ret langt fra beholderen til brugsstederne, så vi har varmt vand på 5-7 sek. Og varmen som beholderen afgiver, bliver i huset - så ikke noget tab der. Tanken om varmeveksler var udelukkende set ud fra det synspunkt, at det kunne være rart med lidt mere plads i kosteskabet - men det lyder på dig som om, at kvadratmeterprisen i kosteskabet bliver lidt høj, hvis vi går den vej ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis