plc begyndere

Så er den gal igen, denne gang forståelsen af plc, er der nogle herinde som kan forklare hvordan man afkoder et ladder diagram, når jeg søger på det og læser om det er jeg lige forvirret, hvordan aflæser man et ladder diagram for mig at se er det bare lodrette og vandrette streger med nogle mellemrum i, aner ikke hvad det betyder ? så hvis nogle evt. ku tegne en lille styring og forklare hvad det er der sker i ladder diagrammet fra start til slut. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Arbejder selv med plc grogrammering da jeg er uddannet og arbejder indenfor industrien. Du kan ikke i alle hensigender bruge dette råd men det kan give dig en idé om hvordan fungerer. Du tager dit ladderdiagram og drejer det 90 grader med uret. Hvis det et "simpelt" ladderdiagram minder det meget om et nøglediagram, som du sikkert kender fra relæstyringer.
Men hvad er det du ikke har helt styr på når du siger du ikke kan "afkode" det?, sympolerne, indgange, udgange, mærker, timere eller hvordan tingene bliver "forbundet"?

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Skrevet af El-manden på 23 mar 2013 10:36
Arbejder selv med plc grogrammering da jeg er uddannet og arbejder indenfor industrien. Du kan ikke i alle hensigender bruge dette råd men det kan give dig en idé om hvordan fungerer. Du tager dit ladderdiagram og drejer det 90 grader med uret. Hvis det et "simpelt" ladderdiagram minder det meget om et nøglediagram, som du sikkert kender fra relæstyringer.
Men hvad er det du ikke har helt styr på når du siger du ikke kan "afkode" det?, sympolerne, indgange, udgange, mærker, timere eller hvordan tingene bliver "forbundet"?
Jeg regner med jeg snart skal lære om det på skolen, så bare for at sætte mig lidt ind i det inden da. Først ser man feks. En lodret streg hvorpå der deler sig flere vandrette ud som så bliver afbrudt for så at fortsætte (regner med det er en strømvej ?) Og blive afbrudt igen, bare et eksempel.
Det jeg gerne vil vide er, hvad det er jeg ser på ? Er det nc og no relæer inde i plc'en.
Hvordan tyder man et ladder diagram ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så prøver vi at tage den fra toppen af

PLC står for Programmable Logic Controller, og rent fysisk vil den typisk på små anlæg, bestå af følgende komponenter.

1) En strømforsyning.
2) En CPU (selve hjernen bag det hele ligesom i en computer)
3) Nogle indgangskort (indgange er til trykknapper, sensorerer, aftasterer osv)
4) Nogle udgangskort (udgange er til lamper, magnetventiler, relæer osv)

Man kan også koble andre kort eller optioner til en PLC såsom, analog ind -og udgange, profibus, resolverkort og mange andre ting, men det skal du ikke tænke over til at starte med.

Rent fortrådningsmæssigt monterer man alle sine tilbagemeldinger i indgangskortet (indgange som i punkt 3) og alle de ting du vil sætte igang i udgangskortet (udgange som i punkt 4), hvad der så skal tænde og styre hvad og hvornår programmerer man sig ud af.

Den lodrette streg du omtaler, kan man sammenligne med + i toppen af et nøglediagram, der vil altså altid være signal her. (men det er ikke en fysisk plus eller strømvej, vi kan kalde det en signalvej). Herfra kører man så videre til der, hvor du siger det ligner den bliver afbrudt, symbolet ligner til forveksling symbolet for en kondensator. Symbolet betyder NO, og er indgange (som i punkt 3) eller et mærke. NO i PLC´en har præcis den samme funktion som NO på en hjælpeblok på et relæ eller bag en trykknap. Dernæst er der et symbol, der ligner selv samme kondensator bare med en streg igennem, dette er NC, og kan også være en indgang eller mærke, og har igen samme funktion som NC på relæer osv. Der er ikke fysiske NO og NC hjælperelæer i en PLC, men hedder istedet "bit" ligesom i en computer, og det er jo egentlig en computer vi har med at gøre. Sidst ude på stregen kommer der et symbol der ligner en parrentes, og dette er din udgange (punkt 4). Denne bliver sat når alle dine betingelser foran er opfyldt, ligesom relæet på dit nøglediagram.
Der findes et hav af andre symboler og blokke som, timere, countere, beregningsblokke osv, men det skal du tids nok blive introduceret for.

Det var sku lidt sværere at forklare end jeg lige regnede med, håber du fik noget ud af det. Ellers må du vedhæfte et billede, så skal jeg forklare dig, hvad de forskellige ting betyder.

Venlig hilsen
El-manden

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Vil det sige at indgange (3)er opgaver som skal udføres fysisk, som feks. Tryk på en start knap inden plc'en starter op (forstår ikke helt det med betingelser som skal fuldføres) og udgange (4) er det der så vil ske fysisk feks. Start af en motor ?

Det jeg kalder en strømvej er altså ikke en printbane på et printkort hvorpå der er små relæer no og nc loddet på, men inde i plc'en og altså et computer sprog ? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jo du kan godt sige at indgange er de ting der skal udføres fysisk. Fortrådningsmæssigt hvis det er en trykknap tager du en + og kører heri, signalet tilbage fra trykknappen bliver monteret på indgange. Så "registrerer" PLC'en indgangen fra trykknappen og man kan så arbejder videre med den.
Ja til det sidste du skrev, det er ikke en bane på et print, men "computersprog" ladderdiagrammet er jo en del af din programmering. Forestil dig at når.du åbner dit software til at programmere med, har du til at starte med et helt tomt ladderdiagram. Så tilføjer man selv NO, NC, timere, countere, indgange, udgange osv til diagrammet altså man er nu igang med at programmere. Når men så er færdig kobler man sin laptop/pc til PLC'en og overfører ladderdiagrammet. Når overførslen så er sket bliver de fysiske ind og udgange styret alt efter hvad du har programmeret dem til i dit ladderdiagram.
Kort fortalt, du laver selv dit ladderdiagram/programmering i et softwareprogram på en computer, og overfører så dit program til PLC'en.
Kan godt være lidt svært i starten at forstå, men bare rolig det vil hurtigt dæmre for dig når du kommer på skole, og for lov til at fortråde og programmere en PLC (dermed ikke sagt at al programmering er nemt). Vi skal jo alle starte et sted, men læs denne tråd igen når du er færdig på skole, så kan vi grine af det sammen.
Ps, fedt at du spørger og er så interesseret, gnisten for at lære er der i hvert fald.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Annonce
Skrevet af El-manden på 24 mar 2013 11:12
Jo du kan godt sige at indgange er de ting der skal udføres fysisk. Fortrådningsmæssigt hvis det er en trykknap tager du en + og kører heri, signalet tilbage fra trykknappen bliver monteret på indgange. Så "registrerer" PLC'en indgangen fra trykknappen og man kan så arbejder videre med den.
Ja til det sidste du skrev, det er ikke en bane på et print, men "computersprog" ladderdiagrammet er jo en del af din programmering. Forestil dig at når.du åbner dit software til at programmere med, har du til at starte med et helt tomt ladderdiagram. Så tilføjer man selv NO, NC, timere, countere, indgange, udgange osv til diagrammet altså man er nu igang med at programmere. Når men så er færdig kobler man sin laptop/pc til PLC'en og overfører ladderdiagrammet. Når overførslen så er sket bliver de fysiske ind og udgange styret alt efter hvad du har programmeret dem til i dit ladderdiagram.
Kort fortalt, du laver selv dit ladderdiagram/programmering i et softwareprogram på en computer, og overfører så dit program til PLC'en.
Kan godt være lidt svært i starten at forstå, men bare rolig det vil hurtigt dæmre for dig når du kommer på skole, og for lov til at fortråde og programmere en PLC (dermed ikke sagt at al programmering er nemt). Vi skal jo alle starte et sted, men læs denne tråd igen når du er færdig på skole, så kan vi grine af det sammen.
Ps, fedt at du spørger og er så interesseret, gnisten for at lære er der i hvert fald.
Når du skriver + i trykkontakten er det så 12 volt ? 
Grunden til jeg opsøger viden om plc inden skole er for at få et lille" forspring", da jeg af og til bøvler Lidt med forståelsen af især relæteknik og teori, men indtil nu er det gået okay men har da også kæmpet for det.

Hvori ladderdiagrammet forkommer sproget sandt og falsk, det er især der forvirringen opstår da det ikke fandtes da vi blev undervist i relæteknik og motorer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Typisk vil det være 24VDC. Et bit kan stå i 1 eller 0 også kaldet on/off eller true/false.

Det er jo altid en fordel at være på forkant, hvis man som du selv siger bøvlet lidt med det.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Prøv at tænke i nøgleskema, og erstat de normale diagramsymboler med laddersymboler.

---I I--- er en sluttekontakt

---I/I---- er en brydekontakt

---( )---- er et relæ
Skrevet af El-manden på 24 mar 2013 21:28
Typisk vil det være 24VDC. Et bit kan stå i 1 eller 0 også kaldet on/off eller true/false.

Det er jo altid en fordel at være på forkant, hvis man som du selv siger bøvlet lidt med det.
Ok det lyder som noget af det logik værk som vi nåede at stifte bekendtskab med på grundforløbet i en 4 timers tid, jeg forstod intet af det, men det kommer så åbenbart igen kan jeg fornemme, det handler om... og-enten eller-ikke-osv. Ikke ?
Det var godt nok noget forvirrende noget og at det så hed logik, gjorde kun alt værre når nu man syntes det var langt fra logisk. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Arbejder selv med det til dagligt. har forsøgt at forklare lidt om det herunder.

I eksempel under er en stop start kreds med selv hold. (den bliver ved med at kører også når du har slippet start knappen)


Linje 1
(start eller Mærke) og ikke Stop = "Mærke"

Linje 2.
Mærke = motor

for at motor kører skal udregningen være = 1

Ikke trykket på start
(Start=0 + Mærke =0) * stop=1
(0+0)*1=0

Trykket på start
(Start=1 + Mærke =0) * stop=1
(1+0)*1=1 (mærke = 1)

slipper start
(Start=0 + Mærke =1) * stop=1
(0+1)*1=1 (mærke = 1)

For at stoppe igen trykkes på stop
(Start=0 + Mærke =1) * stop=0
(0+1)*0=0 (mærke = 0)


Start stop "mærke"
---I I------|---I/I-----------( )----
"mærke" |
---I I------|

"mærke" Motor
---I I------------------------( )--

Ved squ ikke om det kan hjælpe. ellers findes der en masse på youtube er selv igang med at lærer Java på den måde
http://www.youtube.com/watch?v=pPiXEfBO2qo
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis