3-faset motor teori hjælp

Hej
Skal til at starte på skole og har derfor fået nogen opgaver omkring kobling af motor. Men jeg kan simpelthen ikke forstå hvornår den skal kobles i stjerne eller trekant. Eller hvorfor.
Så håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af azkaban på 18 mar 2013 20:26
Hej
Skal til at starte på skole og har derfor fået nogen opgaver omkring kobling af motor. Men jeg kan simpelthen ikke forstå hvornår den skal kobles i stjerne eller trekant. Eller hvorfor.
Så håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe
Først skal vi lige vide, hvad der står på motoren. Står der 3X230/400 V skal motoren kobles i trekant ved 3 x230 V og i stjerne ved 3 x 400 V. Er mærkningen 3x 400/660V skal motoren kobles i trekant ved 3x 400 V og i stjerne ved 660 V. Grunden til disse koblinger er, at viklingerne beregnede til den laveste spænding 230 V henholdsvis 400 V. Når motoren kobles i stjerne kan motorens viklinger tåle en spænding, som er 1,73 =sqr 3 højere. Forholdet 230 og 400 V er sqr 3





fase
Hej.
Hvis du scroller ned til bunden af siden, er der nogen henvisninger til tidligere indlæg, og her har du til resten af aftenen, incl. at holde styr på div. forkerte ting undervejs, men i den første henvisning kommer der, godt nede i indlæggene, et brugbart skema. Det er egentlig ikke så indviklet, men man skal holde tungen lige i munden mht. betegnelserne.
Håber det går for dig.

mvh

 varmetossen

Skrevet af azkaban på 18 mar 2013 21:26
Forstår det stadig ikke

Men i opgaven står der:
230/400V og 1,73/1,0A

Hvordan skal den kobles?

Hvad forstår du ikke af denne tekst som er klippet fra fabrins svar?

"Står der 3X230/400 V skal motoren kobles i trekant ved 3 x230 V og i stjerne ved 3 x 400 V. "
Skrevet af azkaban på 18 mar 2013 21:26
Forstår det stadig ikke

Men i opgaven står der:
230/400V og 1,73/1,0A

Hvordan skal den kobles?

Hvis motoren skal kobles til et net med spændingen 230 V mellem faserne, skal motoren kobles i trekant. Er spændingen mellem faserne derimod 400 V skal den kobles i stjerne. Du har opgivet strømforbruget til 1,73 A ved 230V og 1A ved 400V. Som du kan se er forholdet mellem strømmene sqr 3.
Du spørger om hvordan den skal kobles. Det afhænger helt af den spænding, den skal tilsluttes. Du mangler at opgive ved, hvilken motoren skal tilkobles.
Hvis du ikke forstår sammenhængen, skulle du prøve at tegne dig til det. Tegn i et koordinatsystem, tre vektorer/streger med en vinkel på 120 grd. Træk en streg mellem de to af de frie ender. Ved hjælp trekant beregning vil du se forholdet mellem spændingerne som 1:1,73

www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/167213

fase
Annonce
Hej

Jeg vil også være med så her er min forklaring

Hvis vi tager udgangspunkt i en motor som er mærket 230/400V. Den første spænding (230V) er den spænding viklingerne i motoren kan klare. Den anden spænden (400V) er den maksimale netspænding.
Du skal have dette i baghovedet når du regner motor teori + lidt andet

Hvis du stjerne forbinder en motor vil der over hver vikling ligge netspændinger divideret med kvrod 3. (230V)
Hvis du der i mod kobler motoren i trekant vil der over hver vikling ligge netspændingen. (400V)

F.eks.
En motor mærket 230/400V skal kobles i stjerne hvis denne tilsluttes 3x400V da hver vikling kan klare 230v. Hvis i stedet samme motor tilsluttes 3x230v skal den kobles i trekant så hver vikling igen får 230v.

Håber det hjælper lidt, ellers skriv endelig?
Skal motorværnet så sættes efter netspændingen?
Ja den skal indstilles efter dem strøm motoren optager fra nette og ikke strømmen gennem viklingerne. Husk at vælg den rigtige strøm da der oftest er oplyst to strømme på mærkepladen
Ok. Tak for hjælpen allesammen nu forstår jeg det endelig.
Nu er der en opgave om spændingsfald. Det har jeg ikke haft så meget om endnu, så hvis der er nogen der kan hjælpe med nogle formler vil jeg blive glad
Skrevet af azkaban på 19 mar 2013 21:00
Ok. Tak for hjælpen allesammen nu forstår jeg det endelig.
Nu er der en opgave om spændingsfald. Det har jeg ikke haft så meget om endnu, så hvis der er nogen der kan hjælpe med nogle formler vil jeg blive glad

Det var godt, du forstod opgaven. Opgaven med spændingsfald er ret simpel, brug OHMs lov: U= I*R. Hvis du har problemer med det så send en opgave, så får du en forklaring.

fase
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis