Puds af kældervæg (ydervæg på indvendig side) efter etablering af omfangsdræn

Hejsa

Jeg er ved at renovere vores kælder, som er fra 1924 -80cm under grundniveau og 180m høj. Kældervægge var fugtige og vi har derfor etableret omfangsdræn samt udvendig isolering og fugtsspærre. Kælderen er allerede mere tør.

Nu skal det snart pudses op indvendig. Væggen er af beton og skal repareres for ujævnheder og revner. Der er ujævnheder i ca. 2cm størrelsen.

Alt gammelt puds og maling tages ned og så kommer spørgsmålene:

1) hvor længe skal man lade væggene tørre efter etablering af omfangsdræn?
2) hvad skal betonen glattes med i første lag? Går ud fra det er beton men hvilken blanding er smartest i kælder?
3) hvilket produkt bruges til sidste lag puds? Vandex-produkt eller er det overkill når der nu er etableret dræn, isolering og fugtsspærre?
4) Skal jeg kun bekymre mig om saltudtrækninger ved murstensvægge eller gælder det også ren beton?

Tak tak

Hilsner
Stensgaard
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hele konstruktionen er jo stadig diffusionsåben, så fugten i materialet viil stadig kunne søge væk. Fugtspærren udvendig er den udført som en "membran" f.eks. platonplader eller er det påsmørt asfalt eller bitumenprodukter?

I det sidste tilfælde kan fugten jo kun søge væk gennem indermuren, eller kapilært opad indtil murpappet.

Jeg har selv lavet mig en tør kælder ved at gå til det indefra, altså uden at udføre omfangsdræn - da jeg ville teste om den "indvendige" løsning holdte før jeg gik på med udgravninger udefra, da jeg i forbindelse med projektet også gravede 80cm jord af, lavede understøbning og opbyggede nyt gulv med isolering og gulvvarme - rigeligt gravearbejde til mig :-)

Jeg fik sandblæst murene indvendigt, løst puds, kalk og andet blev derved fjernet, og opbygning af ny væg blev derefter udført i 4 tempi.

1. Stenreder, revner og lignende blev grundigt hugget ud, og genstøbt med ekspanderende beton (færdigmix i poser)
2. Alle vægge blev herefter påført et 3-5 mm hæftemørtel lag(færdigmix i pose) , dels med stålbrædt nogle steder med kost
3. Vandex bb75 blev påført igen 3-5 mm lag med stålbrædt, væggen var jævnere efter påførsel af hæftemørtelen.
4 Slutpiuds med almindelig bakkemørtel i blandingsforhold ca. 1-10

Det sidder nu ubehandlet på 2'det år, og jeg skal i dette forår have det malet. Det har i perioden ikke udskilt nogen fugt overhovedet, faktisk er det nok de tørreste vægge jeg har i huset :-)

Jeg brugte denne metode efter at have rådført mig med en murer som har mere end 25 års erfaring med kældervægge. Inden jeg gik igang fik jeg lejlighed til at se et projekt som var udført 1986 i en ejendom som familie ejede på det tidspunkt, væggene stod endnu som i årene lige efter renoveringen hvilket overbeviste mig meget om metoden.





Bortset fra at en Platonplade ikke er en fugtspærre, men en drænplade. Og at bituminøse produkter til fugtisolering (normalt) ikke er diffusionstætte!

Så er det vist en rigtig udmærket kældervægsrenovering du har lavet dig der plougmand
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svar.

Lyder som du har god styr på materialerne!

Der er sat platonplader op og ingen påsmurt spærre. Men Vandex er stadig en god ide? Frygter lidt at det er overkill...?
Vandex. Overkill. Svært at svare på! :o)

Du skal jo vurderer i forhold til hvad kælderen egentlig skal bruges til?

Og prisen for en Vandex behandling. Dels totalt, men osse pr. m2 set i forhold til hvad du i øvrigt bruger af penge på projektet.

(Men hvis du spørger Vandes så vil de sikkert mene at det vil være en knaldhamrende god ide at smøre et af deres produkter på væggen)

Så et rungende MÅSKE - må være svaret! :o)

Det er "rimelig klassisk" at et hus der er bygget ind i en skrant (hvis den er det) "vandre lidt frem hvor jordtrykket er lavest. Det samme gør vores hus, dog noget mindre! Små reperationer evt. med indfræsning af stål kan/må forventes. Men dette tilfælde er dog rigtig galt... Ville også kontakte en geotekniker. 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også