Højbed af fliser

Hej

Jeg har en stor mængde 50*50 fliser (fortovsfliser) liggende. Konen vil gerne have højbed og jeg tænker på at bruge fliserne på højkant. Simpelthen sætte dem i beton og derefter pudse dem og endelig male dem hvide som den afsluttende finish.

Er det noget nogen der har erfaringer med? Kan fliserne blive stående pænt uden at hælde og andet man skal være opmærksom på?

På forhånd tak for svar 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen her på LDS.
Det kan sikkert godt lade sig gøre, men så skal fliserne ned i mindst 30 cm dybde for ikke at vælte på grund af presset fra jorden, og så er det lige som om højbedet er gået i fløjten
Velkommen til 

Jeg har selv været i gang med de samme tanker, da jeg også har en 40-50 fliser i "overskud" efter en omlægning af indkørsel. Jeg skal dog bruge dem til at lave en åben kompostbeholder.
Jeg vil banke nogle rør i jorden, og lave en "ramme" der holder fliserne, så de står oven på jorden...
Mine første tanker var også at grave dem en 10-20 cm ned, men så bliver den hurtigt for lav, men hvis ikke den skal være så høj, så kunne det jo være en løsning(det er i alt fald den billigste)

Held og lykke med "bederiet" 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mange tak for jeres svar. Jeg prøver at støbe dem ca 20 cm ned og bruge fliselim imellem dem. Det må komme an på en prøve... 
Hej
Vil give Manik.dk ret i at pudsen revner på et tidspunkt, hvor mange år skal det holde?
Hvad er resten af haven opbygget i?
Fliser kan sagtens stå, hvis de sættes i beton med trekantstøbning, der kommer jo ikke den store belastning i bedet.
Bundopbygningen under fliserne kunne være, 10cm. jordfugtig beton, herunder 10cm. vasket sand/bundsikringsgrus uden ler.
Hvor højt har du tænkt dig, at bedet skal være? 10-20 cm. over jord niveau, så man kan sætte på kanten eller skal stå ind over? jo højere bedet bliver pas på med udtørring.
Hvis du ønsker en pæn finish kunne du bygge i:
Granit kantsten, knoldebrosten (Marksten), slidte brosten, betonblokke, træ af robinie eller lærk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også