Hjemmelavet sofabord, Hvordan skal benene fastgøres?

Hej. Jeg pusler med ideen om at lave et lille sofabord.

Bordpladen er fra en gammel fodbetjent drejeskive se evt her http://www.dba.dk/ler-keramik-drejeskive-dr/id-90328684/

Pladen er ca 6 cm tyk, 3 cm massivt træ øverst og 3 cm massiv spånplade nederst.
Som vist på tegningen vil jeg gerne have 3 vinklede ben. Jeg regner med at lave ben af 40 mm rundstokke i bøg/eg.

Spørgsmålet er så, hvordan får jeg nemmest benene fastgjort så det kommer til at ligne min tegning. Jeg har tænkt på om man kunne bruge en tyk træ dyvel eller om man måske bare kunne bruge en lang skrue eller er der andre metoder der kan bruges?

Hilsen Jesper M. Schmidt


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved traditionelle sofaborde laver man en såkaldt sarg (en ramme hele vejen rundt)
denne er trukket ind fra kanten ca. 50- 70 mm så sargen ikke ses så tydeligt.

I denne fastgøres benene i hjørnerne med et beslag & en bolt som regel.

Det var den vanlige/gænse måde at fastgøre ben på et bord så vidt så godt.

En drejeskive til eks. lertøj er lidt en anden sag, du kan i princippet godt bruge løsning 

Nr 1. 
Men tvivler på at det vil holde i det lange løb.
(du skal/bør måske nok ha' forbundet dine ben for at øge stivheden i den konstruktion) for at det kan holde.
 
Nr 2.
Vil ikke være en gangbar løsning, kommer an på hvor meget bordet flyttes rundt
selvfølgelig & belastning.

Bedste måde vil måske være en rund sarg (trukke tilbage som førnævnt) og så tyk at der kan fastgøre noget i den til nogle beslag til at spænde benene på denne sarg.

Men ikke noget der laves i et snuptag, det vil ta' tid at lave.

Håber mit indlæg har givet dig nogle vink til hvordan det kan gøres.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Minder om en gammeldags malke-skammel, en sådan er tappet & kilet helt igennem, bordpladen i dit tilfælde (hvis du kender en sådan)

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej, Mange tak for dine gode svar, De fik mig til at tænke og tegne lidt mere

Jeg fandt et billede af et Wegner sofabord, som også har skrå ben og en ret enkel konstruktion uden afstivere:


Her ser det ud til benene er sat i sådan en sarg du nævnte. Hjørnerne ser ud til at være vinklede lidt ifht de lige sider af trekanten.

Men måske kan man lave det på en lidt mere simpel måde, med et stykke af et kraftigt bræt (3-4 cm tykt), som man vinkler med 15-20 grader i den ene ende.
Så kan man måske skrue benet på men en skrue, eller bruge en gennemgående tap/kile eller dyvel. Så ville jeg skrue denne plade i bordets underside:



Jeg vil prøve at tænke lidt videre
Det ser fint ud det du har tænkt dig, sørg bare for at dyvlerne passer godt, og smør lim både på dyvlen og i hullet.

Mange gør den fejl synes jeg at de "pølselimer" forstået på den måde at de bare påfører en streg fra tuben uden at tvære det ud over det som skal limes.

Lav evt. et snit i enden på benet og bank en kile i når du har sat benene i sargen, derved sikrer du en god vedhæftning, og som du skriver skrues sargen på bagefter.

Det kan kun blive godt vil jeg mene.

Den hvide lim pva ol. kan smøres på med fingeren og nuldres af bagefter.

Held med projektet. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvad med at skille de 2 lag i bordpladen ad? Så kan man lave huller til benene i den nederste plade, og så gøre benene fast med beslag på bagsiden af pladen. Så skal pladerne samles igen, og benene sidder fast "usynligt"...

Det var bare en idé jeg fik, ved ikke om det kan lade sig gøre

 Hver dag er et sjovt skæg, med cykelhat og papnæb!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis