Hvilken type plade til hjemmebygget låge?

Jeg skal bygge mig en låge til en niche i et af lejlighedens værelser. Se foto længere nede.

Lågen kommer til at være ca 190 cm høj og 60 cm. bred. Jeg maler selv lågen.

Jeg forestiller mig at bruge en MDF-plade, dels fordi de er relativt billige, dels fordi jeg har fornemmelsen af, at der så er en god chance for, at den bevarer formen (ikke slår sig).

Spørgsmålet er hvor tyk pladen skal være. Silvan-manden anbefalede 16 mm. Er I enige? Eller kan jeg nøjes med en tyndere plade?




I øvrigt: lågen skal hængsles ind mod væggen (højre del af fotoet) og åbne ud af i rummet. Har I nogle gode forslag til, hvilke hængsler, jeg kan bruge?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min. 16 mm MDF ville jeg bruge.

Alternativt kan østenfiner også anvendes, men kræver mere arbejde for flot finish, og er ikke meget mere formstabil desværre.
Tak for meget hurtigt svar! Her et hurtigt spørgsmål tilbage: Hvis jeg vil ned i en noget lavere tykkelse end 16 mm, kan det så lade sig gøre, og i givet fald, hvilket materiale skal pladen så være lavet af?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ret beset kan du jo bare hænge et bruseforhæng op. :o)

Hvis du vælger tyndere plade 16 mm kan du bruge f.eks. popnitter til fastgørelse af hængslerne.
Faktisk kan du gå helt ned til 6mm MDF-plade.
Sæt en karm på i højre side og lav en lille dør, det andet kommer til at se underligt ud.

Køb en dør ala: http://www.dba.dk/indvendig-doer-trae-b-54-h/id-1000180948/ og skær til.

PS: Silvan aner intet om godt håndværk.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også