Solsejl over terrassen - jeres erfaringer

Hej,

vi har overvejet flere forskellige muligheder for at få skygge på vores sydvendte terrasse (8x4 meter). Egentlig skulle vi have haft en permanen overdækket terrasse, men jeg tror ikke det kommer til at klæde vores hus.

Jeg tænker på at sætte solsejl op. Evt. 2 firkantede sejl hver på 4x4 meter. De skulle så sidde permanent om sommeren.

Kan i anbefale nogle gode holdbare sejl?

Kan sejlene tåle at hænge ude i alt slags vejr?

Kan muren tåle at sejlet er gjort fast i en mursten?

Andre erfaringer og råd?

PFT

Mvh Asger
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg satte sidste år et af de trekantede op på vores lille terrasse.
Den blev hængt op i 2 kroge sat fast i væggen og den sidste i en stolpe (jernrør) jeg bankede i jorden.
Den sad ude hele august måned, og var måske ikke det mest effektive overdækning, men den virkede til eftermiddags solen når kaffen skulle indtages.

Jeg valgte dog at pille den ned da det en dag blæste helt vildt, og den revnede i det ene hjørne, måske fordi det var en billig en fra Dyne Larsen    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Her hænger pris og kvalitet måske lidt sammen, hvad holdbarheden af sejlet angår, men så længe de er med dobbelt forstærket kanter, kan de holde til en hel del.

Og ja, murværket kan godt holde til det, der skal meget til sådan at trække en mursten ud af murværket, største risiko er at stenen flækker, hvis det monteres med plugs,  frem for limes i murstenen.
Hvis du kender en der er sejler så prøv at få fat i et brugt sejl.
Vi har nu på 7. år et forsjl fra en folkebåd, det kan holde til det hele,
dog har jeg måtte slå et øje i på det laveste punkt så vandet kunne komme ud nåt det regner.

Bjarne

 

Hej.
Vi har også haft et oppe og hænge for et par år siden, da det var sommer og noget der hjælper meget på holdbarheden er at aflaste hjørnerne med noget elastisk. Det forbedrer holdbarheden meget. Jeg brugte bagagestropper, men de er ikke langtidsholdbare.
Måske noget til fortøjning af en jolle.
God fornøjelse.

mvh

 varmetossen

Tusind tak for jeres input.

Ja man skal holde sig væk fra Jysk medmindre man vil ha kinesisk discount lort solgt alt for dyrt 😊

Jeg har fundet nogle her som ser fine ud:

http://www.sol-sejl.dk/solsejl.php

Og ja de bruger netop elastik mellem sejl og pæl/mur.

Og lim frem for plugs. Tjek!

Jamen så er det vel bare det vi gør. De kan da se ganske smukke ud sådan nogle sejl hvis de er sat pænt.
Fremfor en dyr, tung overdækket terrasse der tar lyset om vinteren, og som er svær at få til at pynte huset.

Tak!

Asger
Annonce
Hej der
Interessant emne
Meen...øh...jeg må lige ha en forklaring på den der med lim i stedet for plugs....
Vil det sige at man LIMER en krog fast pa stenen... Eller borer man hul og fylder lim i hullet ..?
Fortæl fortæl
Og så vil jeg da gerne ha nogle bud på KVALITETS-SOLSEJL... Nogle "BRANDS"
Takker!!!
man borer et hul i overmål. Så børster man med en flaske renser og blæser rent med trykluft. 3 gange. Så limer man en gevindstang eller øje-bolt i med dertil indrettet to-komponent lim fra fx NKT.

.... Eller også monterer man en markise

 

...som så skal monteres på samme måde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis