Niveaufri adgang

Hej

Vores nye hus er et fritliggende enfamiliehus på landet. Vi skal nu i henhold til BR08 have etableret
niveaufri adgang. Jeg har af hensyn til vand fra markerne hævet vores hus så meget som det overhovedet
kunne tillades. Inden jeg lægger fliser og etablerer den krævede niveaufri adgang, vil jeg gerne lige
være helt sikker på, at jeg har forstået reglerne korrekt.

Jeg opfatter reglerne på følgende måde:

Ved alle døre skal skal der være et felt på mindst 1,5 x 1,5 meter, hvor der er niveaufri adgang
(+- 2,5 cm.).

Øvrige fliser vil jeg så gerne have 10 cm. under dette niveau, så der altså bliver ca. 10 cm. synlig
sokkel på huset.

Er der nogen der ved, hvad kravet er til overgangen mellem feltet på 1,5 x 1,5 og det resterende
fliseniveau omkring huset ?

Hvis overgangen blot er et trin, synes jeg jo ikke at man har opnået noget i forhold til kravet, som
dog måske alligevel er opfyldt, hvad angår lovgivningen.

Selvbyggeren

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
godmorgen

du må selvfølgelig ikke bare lave et trin, du skal lave en rampe som kørestolsbrugere og gangbesværede selv kan passere når de besøger dig
Prøv at gooooogle på niveaufri adgang eller adgangsvej o.l.

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id52/0/42/2

Nu ligger dit hus godtnok på landet, men hvis i byen så er reglerne for adgangsvejen fra fortov til - og igennem - indgangsdøren ret klart beskrevet!
Terrænet/flisebelægningen skal være min 15 cm under gulvniveau og der skal være niveaufri afgang ved alle døre.

Den måde jeg ville lave nivaufri adgang på er at støbe et fundament et stykke fra huset, og så få fremstillet en galvaniseret rist der hænger mellem husets fundament og det nystøbte.

Husk der ikke må være over 25 mm kant.

Der kan også købes nogle færdige "kasser" med rist og afløb til formålet!
Terrænet/flisebelægningen skal være min 15 cm under gulvniveau og der skal være niveaufri afgang ved alle døre.

Den måde jeg ville lave nivaufri adgang på er at støbe et fundament et stykke fra huset, og så få fremstillet en galvaniseret rist der hænger mellem husets fundament og det nystøbte.

Husk der ikke må være over 25 mm kant.

Der kan også købes nogle færdige "kasser" med rist og afløb til formålet!
Hej Orla

Jeg kan ikke lige se løsningen for mig. Mener du, at risten skal være 1,5 x 1,5 meter, og altså virke som en rampe ?

Hvis der således bliver tale om en rist som rampe, skal den jo så falde med 15 cm. over 1,5 meter. Er det tilladt at lave den så stejl ?


Selvbyggeren

Annonce
Du må for så vidt godt lade risten være vandret og så lave en rampe op til risten i din flisebelægning!

Ideen er at der ikke må bygges fliser op ad husets sokkel tættere end 15 cm under gulvniveau.
Det Nautrup måske mener fremgår af nedenstående link.

(Som er en slags principiel løsning på dit problem)

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id52/0/42/2
Der er ingen krav fra Bb10 omkring etablering af niveaufri adgang til fritliggende enfamiliehus og sommerhuse. se link http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id52/0/42/3

Det fikser jeg...
Det er ganske rigtigt hvad du skriver elmaichael.

Men vi skal lige have det hele med. Altså slutafsnittet under Spørgsmål og Svar vedr. BR10 3.2.1. Generelt. (Altså adgangsforhold/tilgængelighed til bygninger, herunder boliger)

""Bygningsreglementet stiller således ikke detaljerede krav til udførelse af adgangsveje til fritliggende enfamiliehuse, men dette betyder naturligvis ikke, at der ikke i henhold til kapitel 3.2.1, stk. 1 skal være adgang for alle fra det fri eller via fælles adgangsvej, også i forbindelse med fritliggende enfamiliehuse.""

Jeg kender ikke f.eks. kommuners eller andre myndigheders fortolkning af ovenstående tekst!

Men for mig at se indebærer den blot at hvis du kan indrette adgangsvejen på anden tilfredsstillende måde end det fremgår af detaljeringskravene i BR10 så er du velkommen til det.
Men teksten ""skal være fri adgang for alle"" må jo osse omfatte f.eks. kørestolsbrugere.
Altså hvis der ikke er niveaufri adgang skal sikres adgang for samme kørestolsbrugere på anden vis. Måske med lift eller andet!

I praksis er ""niveaufri adgangsvej"" svær at slippe udenom! .o)
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis