Bæreevne af IPE bjælke til bigbags.

Hejsa fellow LDS'ere

Jeg har et stort stativ i træ som jeg kan hæve bigbags op i (træpiller og 1,3 ton pr bigbag).
Jeg bruger det til at læsse mine træpiller op i en hjemmelavet silo, og det spiller ok, men jeg vil gerne udbygge mit system.
Det kræver så at jeg bruger en IPE bjælke, hvorpå jeg laver en slæde der kan køre på den, men hvor kan man se hvad styrken på den slags blælker er?
Kravet er at bjælen er 3,5 eller 5 m lang (har to muligheder og har ikke bestemt mig endnu), som bliver fastgjort i hver ende, og så skal IPE bjælken kunne holde til 1500kg på midten, uden at begynde og bøje.
Er der en med forstand på den slags, som kan fortælle mig hvilken IPE bjælke jeg skal købe til formålet?

Håber der er en kløgtig person der vil hjælpe


Mvh

Morten

Hejsa fellow LDS'ere Jeg har et stort stativ... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis man nu konvertere til træ, ville en 15x15cm bjælke så kunne holde til det, i et spænd på 4,5m?

Mvh

Morten

Nej du må være binde gal!

I så fald det skal være af træ, hedder det noget liggende a la Limtræsbjælke på 140x300 mm

Limtræ er nok ca. dobbelt så dyrt, samt du har problemer med kørsel. 

Nu stopper festen
  
mvh

GSH

Hehe Bindegal ved jeg ikke om jeg er Men ville jo være super at kunne bruge noget af det jeg har liggende, den hænger i forvejen i en 15x15cm som har et spænd på 1,5m, så derfor tænkte jeg at den måske gik, og jeg har nok af dem, så der kunne snilt ligge 2 af dem, på de 4,5m
Kørslen er jo nem at fikse, man kunne bare tage nogle 6mm tykke vinkeljern og ligge med vinklen opad, så kunne hjulene køre på dem

Og hvilken fest? Tror vist jeg har misset en invitation

Mvh

Morten

Hej...

Er der nogen der kan give en formel for disse udsagn?
Jeg har en del ipe stål jeg gerne vil regne lidt på!!!

På forhånd tak.

Thomas
Jeg ville også gerne vide hvad cm4 er? Har vi en ekstra dimension her på forummet?
Og ja, jeg ved godt at det er en (halv) gammel tråd
cm^4 er blot enheden for inertimoment

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis