Villa til lejligheder

Jeg søger råd ang. reglerne for opdeling af ældre villa til to leje/boligmål. I dette tilfælde to personer der går sammen og køber et stort hus sammen, renoverer yderfaciliteterne(tag, rør, have osv) sammen for herefter at dele bygningen op i to anpartslejligheder/ejerlejligheder som så hver især istandsættes for den enkeltes regning. Jeg søger primært de juridiske svar på problemstillingen, nemlig:
- Hvordan/kan man opdele en villa som beskrevet(kontakte kommunen eller?)?
- Hvilke regler er der for fordelingen af udgifter i fm. ejendomsskat osv.?
- Er der andet jeg bør være særligt klar over?
Mht. den praktiske opdeling(hvem skal have hvad, betale mest for købet og hvor meget der skal laves i fællesarealerne), skulle der være styr på det mellem parterne. Det skal også nævnes at økonomien ikke burde være et problem da den bolig der er i kikkerten ser ud til at løbe op i lige over 50% af hvad der ville skulle have været brugt på to tilsvarende lejligheder, så der er altså stadig en del penge at bruge/spare.
Mvh Simon
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja Simon, det er et sådant job som en Advokat skal udfører, det er ikke et Lav det selv job.
En Advokat kender alle reglerne og kringel krogene, men du kan selv starte ved komunen for at forhører dig om villaen overhovedet må opdeles til to selvstændige ejer lejlighedder.
Og man skal vist have fat i en landmåler, som skal attestere at udstykning ikke er muligt.

El-installationerne kan ligeledes give anledning til problemer m.h.t. måler, separat relæ til hver bolig, dimensionering osv.


Træd ikke på mine ledninger :o)
- som Håndværkeren siger skal I rette henvendelse til en boligadvokat. Men det skulle ikke være særligt problematisk, når man ser på de mange tusinde villalejligheder der er oprettet inden for de senere år. Hvis det er muligt så prøv at få lejlighederne registrerede som ejerlejligheder - normalen er anparter, men det kan give problemer ift. fælles hæftelse, hvis den ene part misligeholder sine økonomiske forpligtelser.
vh

gug
Fandt denne artikel omkring emnet.

Det kan sagtens lade sig gøre, men som alt andet er der plusser og minusser.

Men som de fleste andre anbefaler, søg råd ved en boligadvokat.

BADMODUL.DK
www.badmodul.dk


Glemte linket:

http://www.business.dk/diverse/villalejligheder-er-en-ny-pengemaskine

BADMODUL.DK
www.badmodul.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis