Terrasse i Eg?

Hejsa

Jeg overvejer hvilken træsort, jeg skal vælge til min nye træ terrasse.

Hårde træsorter fra eksotiske lande er statig meget populære.
Der er også robinie..
I den lidt billigere ende omtales sibirisk lærk, super wood osv.

Men hvordan kan det være at god dansk (eller europæisk) EG ikke vælges mere?
Så vidt jeg er informeret holder EG i længere tid end hovedparten af alle de andre træsorter.

Mit spørgsmål går på om EG har nogle åbenlyse skavanker ved anvendelse i forbindelse med terrasser?

Prismæssigt ligger det i den høje ende. Men det er jo ikke nær så dyrt som Teak og IPE.

Mvh,
thomas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sjovt nok har jeg også undret mig over dette.

Hvis man benytter eg, er det vigtigt at der kun benyttes kernetræ. Splinttræ fra eg holder meget dårligt. Måske kan det være dårlige erfaringer i forbindelse med splinttræ der gør, at man ikke ser det anvendt (eller bare omtalt omtalt) i forbindelse med terrasser.

Selvom eg har god modstand mod råd, kan det dog have en tendens til at smuldre lidt i overfladen med tiden. Det kunne måske også være en forklaring?

Jeg har dog ingen erfaringer med terasse, så håber at høre fra nogen der har.

Venlig hilsen

Jens

Min svoger lavede for en del år siden, et planke havebord i Danske egeplanker, altså både kernetræ og splint.
Det stod udendørs både sommer og vinter, splinten forgik hurtigst, men kernetræet forvitrede også så overfladen blev ru og grim.
Desuden kom der revner i enderne i kernetræet, men om det skyldes dårlig lagret træ ved jeg ikke.
 
Jeg har lige siddet og set Bonderøven lave ege-træs-tag på hans fantastiske brændeskur... så eg kan helt sikkert bruges til lidt af vært.

Men om det også vil være godt som planker udsat for vejr og vind, er jo en lidt anden historie. Dog har man jo før i tiden brugt eg og ask til rigtigt mange ting her i landet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis