Høj temperatur i solfanger

Hej alle,

Vi oplevede igår den første solskinsdag i vores nye hus med et BATEC 280 solvarme anlæg fra 2008.
Ifølge kontrolpanelet var temperaturen kl 13 igår intet mindre end 125 C i solfangeren - det lyder højt synes jeg.
Temperaturen i bunden af vores vandtank var 25 grader.

Jeg var oppe på lofte og mærke på returløbsrøret - det var varmt, men ikke 125 grader.

1. Er det for høj en temperatur?
2. Hvad kan det skyldes (ud over en defekt sensor)?

Jeg tror ikke at sensoren er defekt - den viser i hvert fald en korrekt temperatur om natten.

Mvh Jesper
Hej alle, Vi oplevede igår den første... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jesper_hansen på 04 mar 2013 13:49

Det er temperaturen på kølevæsken når det forlader solfangeren. Trykket i anlægget er ca. 2,5 bar.
Kan du ikke prøve at starte cirkulationspumpen manuelt og se om temperaturen i solfangeren så falder? Hvis den gør det er der en mulighed for at din differenstermostat er defekt..


fase
Det er da muligt det er ved undertryk ! Jeg ved bare at de på hospitalerne har sådan en indretning af et skab, hvor de sterealiserer ved 60 + grader, da nogle af instrumenterne ikke tåler højere gradantal.
Tjek lige at din cirkulationspumpe i det hele taget kører. Skru den bagerste skrue ud og vrik med den inderste skrue så den evt går igang igen.....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Har du ringet til Batec? Ellers var det da en ringe kundeservice!!

Tag føleren ud af dyklommen på fangeren og påvirk den med noget varmt vand, check på styringen om den registrerer stigningen i temp på føleren og giver signal til at starte pumpen.

Hvis styringen ikke registrerer noget, er enten føler eller styring defekt - som oftest føleren som nogle gange ikke holder længe - check specifikationerne til styringen for hvilken føler der er den korrekte type hvis du skal have en ny.

Hvis styringen registrerer stigningen i temperatur og giver signal til pumpen og denne stadig ikke starter kan du prøve at starte pumpen manuelt vha en forlængerledning eller "kick-starte" den med skruetrækker som beskrevet ovenfor.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
jeg har 9 kvm Batec fangere på taget, og jeg har før havnet på 140+ grader men det var i længere perioder med sol, at dit anlæg havner på en så høj fanger temperatur så tidligt på året, kan være flere ting
din pumpe virker ikke,(eller er slukket) hvad trin står den på ?
du mangler væske på anlæget hvad er trykket
flowet er for lille (lukket ventil eller reduceret flow ventil)

din styring er defekt, eller fejl indstillet (har du prøvet at tage strømmen fra styringen et øjeblik)
min kan ind i mellem finde på at "fryse" og har så brug for et hard reset

men hvad består dit anlæg af? , hvad sidder der af ventiler, varmeveksler osv. varmer den kun brugsvand eller er varmer den også centralvarme?

Niels Lyck fra vvfs.dk er en haj til solvarme og sælger også batec, han er utroligt hjælpsom. jeg havde ham som samarbejdspartner/leverandør da jeg havde eget firma med solvarme


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

@BOFH

Jeg ringede til BATEC og var egentlig gdt tilfreds med deres service - de beroligede mig med hensyn til temperaturen og var også inde på en defekt komponent - enten en sensor eller en pumpe.

Jeg tror imidlertid at problemet har løst sig. Vi startede pumpen manuelt og lod den køre nogle timer og nu ser det ud som om problemet er væk.
Onsdag d. 6/3-13 (masser af sol) kom vi op på 80 grader i fangeren og 50 grader i bunden af tanken uden at foretage os noget manuelt.

Ved naturligvis ikke om det er normalt, men det er klart bedre end 125 grader i fangeren og 25 grader i bunden af tanken :-)

Tak for hjælpen alle sammen - go' dag
Skrevet af Håndværkeren på 04 mar 2013 15:30
Det er da muligt det er ved undertryk ! Jeg ved bare at de på hospitalerne har sådan en indretning af et skab, hvor de sterealiserer ved 60 + grader, da nogle af instrumenterne ikke tåler højere gradantal.
Bare for lige at runde det her sideløbende spørgsmål af, det er en Autoclave de bruger til den slags.
I en autoclave kan der både laves højt tryk og lavt tryk, så kan der fordampes ved bare 60 grader, og fx steralisere vand ved over 100 grader, uden at det fordamper.
 


125 grader om vinteren med en 25 grader VVB er for højt - temp i batec fangeren kan nemt komme op omkring de 160-170 grader om sommeren i mit anlæg, men det kræver at indgangs temperatur også er høj (VVB) - typisk når denne nærmer sig 80 grader og altså ikke 25 grader..her vil solfanger styringen skrue op for flow hvis solen er kraftig og sikre der ikke er mere end 5->20 graders forskel mellem solfanger og VVB.
fungere anlægget må der ikke være 100 graders forskel - det tyder på manglende flow.

enig i af Niels fra VVFS yder en super god service, har også selv Batec fanger og benyttede VVFS.
de samtaler jeg har haft med Niels omkring fejlfinding var at hans erfaring viser at det typisk er snavs i rør / dårlig solfanger vædske som giver dårlig ydelse - det passer jo egentligt godt med din beskrivelse.

findes der ikke en flow måler så du kan se om der er flow i rør ? - jeg har en i min kreds og den er "guld værd" til at tjekke om alt er som det skal være - evt. bør du have en snavs udskiller som du evt. skal tjekke filteret på - der kan side en masse møj/rust som kan forhindre flow (du har muligvis hul lige nu, men ikke sikkert det fortsætter)
Hvis din vvb er varm om morgenen fordi dit fyr har varmet det op, så kalder anlægget ikke på solvarme selv om temperatur stiger.
Når først temperatur når op omkring et set punkt f.eks. 92 vil de fleste styringer heltstoppe og gå i en overheat mode dvs undlade at starte pumpe trods anlæg kunne kalde.
Typiske sker der så det at temp stiger yderligere og nogle anlæg har en anti koge funktion som ingen starter cirkulation ved en højere temp, f.eks 125 grader.

Det vil du typisk kunne se på dit display - på min styring vises en sol for, for varm solfanger først når temperatur ad naturlig vej er kommet under et set punkt, tillades styring at køre igen (Det kan man sikre ved manuelt at starte cirkulation i nogle minutter, hvis dine rør vel at mærke kan tåle det varme vand)

Du kan løse dit problem ved at sænke temp lidt for dit fyr (eller slukke det) og sikre at solfanger kalder så længe solfanger er varmere end vvb med blot 4 grader og vvb er under f.eks. 70
Udfordringen er at man kun kan udnytte solvarmen hvis ikke vvb allerede er varmet op af f.eks dit fyr.

Med forkerte parametre risikere du at dit fyr står og varmer solpanelet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis