Høj temperatur i solfanger

Hej alle,

Vi oplevede igår den første solskinsdag i vores nye hus med et BATEC 280 solvarme anlæg fra 2008.
Ifølge kontrolpanelet var temperaturen kl 13 igår intet mindre end 125 C i solfangeren - det lyder højt synes jeg.
Temperaturen i bunden af vores vandtank var 25 grader.

Jeg var oppe på lofte og mærke på returløbsrøret - det var varmt, men ikke 125 grader.

1. Er det for høj en temperatur?
2. Hvad kan det skyldes (ud over en defekt sensor)?

Jeg tror ikke at sensoren er defekt - den viser i hvert fald en korrekt temperatur om natten.

Mvh Jesper
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der var 125 + grader, ville vandet være blevet til damp eller ialfald kogende, så det må være føleren !
Skrevet af Håndværkeren på 04 mar 2013 09:06
Hvis der var 125 + grader, ville vandet være blevet til damp eller ialfald kogende, så det må være føleren !

Håndværker, må jeg gøre dig opmærksom på, at kogepunktet for vand stiger med trykket. Så temperaturen kan sagtens have været over 100 grd. uden at koge.

Jeg tror ikke at sensoren er defekt - den viser i hvert fald en korrekt temperatur om natten.
Har du kontrolleret om føleren er defekt f.eks ved en kontrolmåling med et termometer ?

fase
Hej S. fabrin,

Jeg har ikke kontrolleret på anden måde end ved at mærke med hånden. Jeg er mere nervøs for om flowet gennem fangeren er meget lavt.

Der er ikke 125 gr. C i den solfanger , det er simpelthen umuligt  , mit bedste bud er at dit termometer måler i fahrenheit , 125 fahrenheit er ca 52 celsius og det lyder rigtigt.............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af S. fabrin på 04 mar 2013 09:15

Håndværker, må jeg gøre dig opmærksom på, at kogepunktet for vand stiger med trykket. Så temperaturen kan sagtens have været over 100 grd. uden at koge.

Det forstår jeg ikke, for ved sterialation bruger man netop tryk for at få vandet til at koge ved 60 grader !?

Annonce
Kogepunktet stiger med trykket - derom er der ingen tvivl. Ved 2 bar koger vand ved ca 120 C, 138 C ved 3 bar osv.

Det er 125 grader celcius - det siger producenten (BATEC) og de siger samtidigt at der kan blive 230 C på en sommerdag.

Det er sandsynligvis en sensor den er gal med - cirkulationspumpen tænder nemlig ikke. Nå, jeg må vel have endnu en VVS'er forbi :-/
Hø - det er også der for man ikke får velsmagende kaffe i bjergene, altså højt oppe, da vandet koger ved for lav temperatur. Kurven kan jeg ikke huske, men det havde vi da i fysik.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Håndværkeren på 04 mar 2013 12:17
Det forstår jeg ikke, for ved sterialation bruger man netop tryk for at få vandet til at koge ved 60 grader !?

Håndværker, hvis du skal have vand til at koge ved 60 grd., skal du sænke trykket. 60 grd. er også for lidt til at sterilisere ved.. Du kan få vand til at koge ved 21 grd., når trykket er lavt nok.
Jeg ved godt at du kan alt, så hvis jeg er forkert orienteret, må du gerne korrigere mig.


fase
Hej.
Hvis Batec mener den temperatur kan blive 230 grader, hvad er det så der måles. Det er da ikke vandet.

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 04 mar 2013 13:31
Hej.
Hvis Batec mener den temperatur kan blive 230 grader, hvad er det så der måles. Det er da ikke vandet.

mvh

Det er temperaturen på kølevæsken når det forlader solfangeren. Trykket i anlægget er ca. 2,5 bar.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis