Mug i soveværelse



Hejsa allesammen,

Nu er det sådan at jeg lige har fået købt hus og opdager så plamager af mug på tapetet i soveværelset.
Det første jeg gør er at jeg prøver at fjerne muggen med rodalon, men da tapetet er specielt med sådan nogle små riller er det ikke lige til at vaske af. Jeg opdager så at tapetet sidder ret løst. Så jeg begynder at hive i det, og al det tapet der sidder klistret fast lige over muggen falder nemt af. Altså der er mug under tapetet. Nu er jeg meget i tvivl om nogle ting? Hvordan kan man afgøre hvor fugten kommer fra? Kan man se det på muggen og hvordan den er udformet? Kan det bare være fordi de tidligere ejere har været dårlige til at lufte soveværelset ud?
Det skal siges at jeg har været nede i krybekælderen og har kigget fra ca. 4 meters afstand uden jeg har kunne se noget fugt eller umiddelbar årsag til det.
Håber I kan hjælpe, med venlig hilsen Kathrine
Ps. jeg har vedhæftet nogle billeder

It ain't about how hard you can hit it's about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done - Sly Stallone
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har der stået noget foran stedet fx. Et skab, bord eller kommode

Prøv også at undersøge væggen udvendigt om. Der kan trække regnvand ind i hulmuren via sprækker eller lignende

Man kan lære alt, hvis man gider!
Hejsa,
Tak for svar. Der har stået en seng lige foran. Vi har også kigget på væggen udvendigt- der var ikke noget at se.

It ain't about how hard you can hit it's about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done - Sly Stallone
Er hulmuren isoleret? Hvis den ikke er isoleret, hvilket gør ydervæggen koldere, er det nok kondens fra jeres udånding når i sover. Når der så står noget foran væggen vil det øge kondens pga manglende luft cirkulation.

Jeg ville nok bare rykke sengen lidt væk fra væggen og lufte ud eller montere en friskluft ventil

Man kan lære alt, hvis man gider!
Er manglende luft mellem seng og væg ja, også kan evt. kondens ikke komme væk.
Lige præcis det samme opdagede jeg tilbage i 1975 i vort daværende hus, efter den første oliekrise, hvor man ikke fyrede op i alle rum. Vi havde lukket for varmen i en stue, hvor der stod et reolsystem op ad væggen. Væggen var ganske traditionelt opbygget med teglsten udvendig og med perfekt tagrende og nedløbsrør og fungerende brønd og afløb. Væggen var isoleret med 100 mm Rockwool murbatts, og bagmuren var i 100 mm gasbetonblokke og alt var stillet oven på murpap. Det ved jeg alt om, idet jeg selv havde bygget huset.
Den eneste årsag til mug, var, at der ikke blev fyret op og der heller ikke var ventilation bagved skabet. Alle andre steder, hvor der var varmet normalt op, var der ingen problemer.
Jeg er fiks og færdig med at snyde for opvarmning.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis