Aske gulv flækker?

Hej....

Vi har for snart et år siden, fået slebet alle vores askegulve, da de ikke længere var pæne. Gulvene var lakeret men fyldt med ridser, så vi fik et gulvfirma til at slibe gulvene ned, samt lud og sæbebehandle dem. Efterfølgende har vi plejet og vedligeholdt gulvene som fortalt.

Alligevel er de nu begyndt at flække i selve limningerne på plankerne. Er der nogen der ved om vi gør noget forkert eller kender til dette problem?....så hører jeg gerne fra jer. 

På forhånd tak..

mvh Julie 

jpc14
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du fortæller noget om nedslibning samt lud- og sæbebehandling!

Er der foretaget udspartling af ridserne eller noget i den retning?
Hvad er det for no'en limninger?
Ja, gulvene er blevet afslebet en gang og derefter lud og sæbebehandlet. En planke er sammensat af flere dele ask og sat sammen, det ligner det ihvertfald og det er i disse sammensætninger af gulvene begynder at sprække/flække. Der er ikke gjort andet ved gulvene ellers som du taler om.

jpc14
Når du nu skriver: Efterfølgende har vi plejet og vedligeholdt gulvene som fortalt !
Hvad er så det du har behandlet med og hvor tit ?
Vi fik at vide, at vi de første 5-6 gange skulle vaske det i en rigtig tyk sæbe hvilket vi gjorde og efterfølgende skulle det mindste vaskes 1 gang i måneden med en alminde blanding med sæbevand og kun lunkent vand. 

jpc14
En gang om måneden, der må i have hørt meget kraftigt fejl. Mindst en gang om ugen og kun med sæbespånevand
Sæber med salmiark vil være direkte ødelæggende Sulfo er heller ikke det bedste.
Så problemet er ikke længere et problem, jeres gulv er simpelthen ved at tørre ind p.g.a. for lidt vask.
Nåe, er det asketræsparketplanker?

Men er der så blevet slebet et ret tykt lag af gulvene - ved istandsættelsen?

Hvis det er noget lamelparkethalløj, (altså brædderne er ikke massive), så er det vel det øverste trælag der er blevet for tyndt?

Men det er da noget sludder at for lidt gulvvask skulle være årsag til at limningerne springer? Håndværker!
Tusinde tak for jeres svar indtil videre, nu skal jeg se om jeg kan huske det hele.

Jeg har prøvet at banke på gulvet og det virker ikke som om gulvet er løst i limningen.

Gulvet bliver vasket i en hvid pigmenteret floor coat sæbe og jeg blander det godt nok tykkere end der står på dunken, ved ikke om det har noget at sige?

Vi har gulvvarme i alle rum og genvindings anlæg. Men gulvvarme gør vel bare at gulvene skal have lidt mere fugtighed da det er der varmen kommer fra. Det er ihvertfald hvad jeg har troet så gulvene er vaske ca. Hver anden uge nogen gange oftere, så tror ikke der er fordi de er udtørret.

Forrige ejer sagde at gulvene ikke før har været afslebet, men ved ikke om det passer. Men gulvfirmaet mente sagtens det kunne afslibes. Jeg kan dog nu se at der er flere steder hvor der næsten er slebet helt i bund.

Gulvene er ikke massive, det er noget lamel planke halløj.

Tror vist det var det hele..

jpc14
A du blander sæben tykkere end der står på dunken, har ingen betydning,
Og hvis det er rigtig af gulvende ik før har været slebet,, før end du fik dem ordnet, så er der godt nok blevet taget noget af for alm vis er der ca 4mm "rigtig" træ på sådan gulv
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis