Er det lavet korrekt?

Hej alle LDS-brugere.

Jeg har for 4 år siden lavet nye lofter i min andelslejlighed.
Jeg søgte råd hos en tømrerven.

Men nu er jeg i tvivl , om det er lavet korrekt, med kun et lags "danogips"...
Jeg bor i stuelejligheden og fik a vide af min tømrerven og af 2 medarbejdere fra silvan, at det var nok med et enkelt lag, så længe det ikke var det billige "gør det selv gips"...
Kan dette passe?

Gipsloftet er sat op under et pudset træloft, og nedsænket ca 10 cm med isolering og dampspærre i et træskelet.

Jeg har prøvet at læse i br10, men synes den er godt svær at læse i.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen det lyder da helt rigtigt !
Det er kun i rum hvor der kræves brandsikring der kræves to lag, og det er ikke tilfældet i en lejlighed.
Håndværkeren > Ja, det er vel lige netop spørgsmålet, - om der ikke kræves brandsikring i lejligheder i etagebyggeri, jeg ville ikke være så skråsikker.

Men det er muligt at et lag er nok eller at de pudsede trælofter er tilstrækkeligt, - men mon ikke Orla kommer forbi og kan kaste lys over problemstillingen.
Det er fuldstændig korrekt at der til etagebyggeri stilles krav til brandsikring.

Men sådan som jeg forstår det i din situation har du klasket noget nyt ovenpå noget gammelt.

Jeg vil derfor mene at du intet forkert har gjort og ej heller kan hænges op på det.

Situationen havde været en lidt anden hvis nu det eksisterende loft var blevet taget ned - og der skulle genetableres noget nyt - så havde der nok kunne komme på tale at det skulle overholde den standard som er foreskrevet i BR.

Men du havde nok kunnet spare dampspærren hvis du har dig en overbo Denne er ikke nødvendig i etageadskillelsen.

God aften!

:-
Dit loft er "brandsikkert nok"

De brandkrav der måtte være til etageadskillelsen sikres af den eksisterende konstruktion!

Der er ikke krav om 2 lag gips, normalt i hvert fald, i en bolig. Af brandhensyn.
Men det ene lag der opsættes skal være såkaldt MK-godkendt gipsplade.

Og idet det "ikke var det billige "gør det selv gips"... " der blev brugt i dit tilfælde, men derimod formodentlig MK-godkendt plade er alt i den skønneste orden!

I øvrigt kan man ikke umiddelbart efterfølgende konstatere hvorvidt der er anvendt den rette type gipsplade!
Hej igen.
Jeg takker for de mange fine svar, som har fået min mave til at falde til ro igen.
Jeg har virkelig tænkt og spurgt rundt omkring, men ingen har kunne give mig et konkret svar.

Men er der nogen steder man kan "finde det på skrift", så man kan forstå det?

Den gips jeg har brugt er "A1-godkendt". Er det det samme som "MK-godkendte"?
Ja, A1 er godkendte plader.
GDS er samme plade med mindre fiber i , og uden godkendelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis