Overvejer Danfoss Air A2 men er det, det bedste?

Halløj

Jeg har nu efterhånden surfet internette helt tyndt, og jeg vil gerne finde en sammenligning af div. villaventilationsanlæg men har ikke haft noget held på den konto, så nu må jeg jo spørge her hvor godtfolk mødes ;-)

Jeg vil til og montere et villaventilationsanlæg, i første omgang, troede jeg at det var sådan et Nilan comfort 300 med automatisk fugtstyrring jeg gik efter, men så havde jeg besøg af en montør som snakkede meget godt om Genvex, og så fandt jeg surferen frem og surfede nettet tyndt, og her har jeg så fundet Danfoss Air A2 med sådan en Air dial (trådløs styrring) og den er jeg blevet meget forelsket i, men jeg savner noget info fra folk som har anlæget.
Så hvad siger i her inde nogen der har erfarringer med Danfoss Air A2? virker det eller er det bare det eneste jeg ikke må installerer?
Må hellere tilføje at grunden til jeg er faldet for Danfoss er 1. trådløs styrring (ingen kabeltræk) 2. jeg syntes styrringen fra Danfoss er den pæneste på markedet. 3. Jeg kan ikke selv finde nogen stor teknisk forskeld på om anlæget hedder Nilan, Dantherm, Danfoss eller Genvex (Genvex skiller sig dog lidt ud da den ikke har indbygget bypass)

Lige et tillægsspørgsmål, nogen siger at man skal lave både pust og sug i alle rum for at få mere stabil drift af anlæget, og andre siger at det kommer ikke til at gøre nogen forskeld, det bliver bare meget dyre, hvad siger i med erfaring?

Håber der er nogen her inden der kan hjælpe 

MVH
Morten

MVH
Morten Dahl
Halløj Jeg har nu efterhånden surfet internette... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

OK, beklager den meget lange svar tid, jeg vil forsøge at fatte mig i korthed. 

Det endte med at vi købte A2 anlægget og vi er meget glade for det. Det er installeret i et hus på 216 m2 og det meste af huset er åbent til kip, så stor luft volumen. Anlægget køre stort set altid på auto. (Fugt styring)

Vi har også installeret det med brine og jordvarmefladen, som fungere fint.

Hvis jeg skulle starte forfra, ville jeg så vælge samme løsning igen? Svaret er nej, eller måske nej. Hvorfor så det. 1: vi har aldrig prøvet ikke at have forvarme/kølefladen, så det er lidt svært at vurderer effekten. Men den køler helt sikkert om sommeren, og holder effektivt indblæsningen over 0 grader. 

Hvorfor så måske nej? Fordi selve ventilations anlægget står inde i kernen af huset i et opvarmet areal, det betyder alt andet lige at ude temperaturen skal under 5 graders frost før luften der når frem til anlægget er under frysepunktet, hvilket reducerer drifttiden i vinterhalvåret markant. 

Hvad så med kølingen om sommeren. Den sænker godt nok indblæsnings temperaturen en del, men ikke helt så meget som jeg havde forventet og håbet på. Det skal dog nævnes at vi har flere meter glas mod syd end væg, hvilket giver en masse dejlig gratis varme om vinteren, men så får vi tilgengæld for meget varme om sommeren. Har vi været væk et par dage om sommeren er der stadig for varmt når man kommer hjem, men luft fugtigheden, Er væsentligt lavere.

En anden grund til at fra vælge A2, er at jeg godt ville ha koblet gulvvarme og ventilation sammen i samme styring, men sådan skulle det ikke gå, fordi styrings displayet ikke under støtter brugen af vandbåren forvarme.

Hvis i har flere spørgsmål vil jeg forsøge at sætte min responce rate lidt op. ;-)

Hej, lige den tråd jeg ledte efter. Jeg har et uddybende spørgsmål. Kan du beskrive din betjening lidt, hvordan er din betjening af din gulvvarme og ventilation og brine?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis