Beskæring af gammelt æbletræ

Hej Forum

Vi har overtaget et hus med et gammelt stort æbletræ. Det gav i efteråret mange hundrede små ubrugelige æbler.
Vi er derfor opsatte på at beskære træet for at optimere æblerne og nedbringe mængden af samme.
Jeg har vedhæftet nogle billeder af træet.

Er der nogen der har nogle foreslag for hvordan en beskæring bør udføres.
Hvor meget må man grovbeskære og hvornår?
Hvornår bør vi lave den resterende beskæring?

Alle grønne tips modtages.


Hej Forum Vi har overtaget et hus med et... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad endte det med? Jeg har det samme problem, men alt for mange æbler. Det gjorde ikke noget, hvis der ingen æbler kom.


Når lysten driver værket

Mht. beskæring af gl. høje æbletræer, mener jeg det er afgørende at have for øje at proportionerne bevares. Der er efter min mening (smag) ikke noget grimmere end et gl. træ som er kappet (lemlæstet og amputeret) voldsomt ned. 

Dog lige med den undtagelse, hvis man fx. vil forme træet til et skyggetræ - lidt ligesom savannetræer, med flad top og bred (vindblæst) krone.  

PS. Pinny, verdens bedste blomme er da Gul Abrikos.   

Vi er helt enige om at  grenbygningen er afgørende for om æbletræet stadig kan være smukt at se på, have en nytteværdi som ophæng til gynge og være skyggegivende. Det er et Filippatræ, som i år har givet alt for mange æbler. Da de ikke kan plukkes, er det nedfaldsæbler og jeg har nok kørt 20 trillebørfulde    væk, udover dem der er blevet til saft, gele og marmelade. 

Jeg har fundet ud af at prisen for en beskæring kommer til at koste 5-6000 kr. Vi nærmer os de 80 og så kunne vi godt tænke: "efter os syndfloden".

Træet blev faktisk beskåret en gang, hvor vi fik fældet et stort grantræ.


Når lysten driver værket

Jeg fik ikke skrevet færdigt. De to unge mænd havde ikke større forstand på beskæring, for alt det øverste pjusk skulle også have været væk. Helt undvære træet har jeg ikke lyst til og mener at det godt kan blive harmonisk at se på.

Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen


Når lysten driver værket

Ja hvis man vil have styr på sit forvokset æbletræ, bør der en dygtig fagmand på, alt andet kan nemt blive en træls oplevelse. Men at det ligefrem skal koste 5-6.000 kr lyder i mine øre nu noget voldsomt.

Vi har selv omkring 20 æbletræer og 5 pæretræer af forskellige sorter (+10 blomme- og kirsebærtræer) Den frugt vi ikke selv kan konsumere, gives bort (pluk-selv). Alligevel er der så store mængder, at vi løbende indsamler og graver overskuds-nedfaldsæbler ned i render i køkkenhave (gider ikke skøjte rundt med plæneklipper oven på nedfaldsæbler), det giver god næring til jord og afgrøder. 

Alt for store mængder æbler i kompostbeholderene dur ikke, dels bliver det noget snask, dels stinker det af sur eddike, og dels kan man være sikker på en sværm af hvepse og (banan)fluer. 

PS. Læser en foreslår at fælde et gl. æbletræ og plante nyt æbletræ på stedet. Det er altså ikke noget man lige gør, dels kan evt. svampesygdomme overføres, dels kan jorden være "træt" så det nye æbletræ mistrives. En stor mængde jord bør i så fald udskiftes på stedet.  

Annonce

Hej Frank Chr. Det er kun rn lille del af æblerne der kommer på komposten, når jeg har nok tørt materiale til at blande med. Resten fordeles rundt omkring. Vi har en 1500 m2 stor grund , med en lille kratskov i bageste del. Her smider jeg mange æbler. På grund af de høje træers rødder kan jeg ikke grave dem ned. Måske lokker jeg rådyr til med æblerne?

Jeg skal heller ikke plante et nyt æbletræ. Så vil jeg hellere få det beskåret så meget at jeg kan få en klematis til at klatre op i det, hvis træet ikke overlever. Jeg er også ligeglad med vanris.

Prisen er udregnet efter et eksempel fra en gartner på nettet. 2 mand til klatring/beskæring i 4 - 5 timer a' 495 kr i timen pr. Mand + bortskaffelse af det tynde grenmateriale i 2 timer.

Ingeborg


Når lysten driver værket

Hvad skal mand nr. 2 lave, stå med hænderne i lommen og se på.. (kunne ikke dy mig)   

Mon der stadigvæk gives håndværkerfradrag for havearbejde, i så fald kan der jo spares ca. 33% af udgiften.

Tænker at de største grene hurtigt kunne saves op til godt brænde, resten kunne kværnes til flis, eller stakkes i en bunke i baghaven til gavn for dyrelivet, så spares turen til genbrugspladsen. 

  Nå, på hjemmesiden står der noget om at der ved klatring kræves to personer af hensyn til sikkerheden. Man kan ikke komme til træet med kran etc.

Ingeborg


Når lysten driver værket

Her på egnen har vi en dygtig og særdeles myreflittig ensmands-arborist der fint klare to mands arbejde til det halve, nemlig Phillip.    

Man må vist ikke anbefale (reklamerer) her på forum (ups) http://din-australske-arborist.dk/kontakt/ 

Tjek osse hans fb-side.

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis