Beskæring af gammelt æbletræ

Hej Forum

Vi har overtaget et hus med et gammelt stort æbletræ. Det gav i efteråret mange hundrede små ubrugelige æbler.
Vi er derfor opsatte på at beskære træet for at optimere æblerne og nedbringe mængden af samme.
Jeg har vedhæftet nogle billeder af træet.

Er der nogen der har nogle foreslag for hvordan en beskæring bør udføres.
Hvor meget må man grovbeskære og hvornår?
Hvornår bør vi lave den resterende beskæring?

Alle grønne tips modtages.


23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ret mig hvis jeg er forkert på den, men det gode tidspunkt at beskære er netop her i det tidlige forår.
Men hvor meget du skal beskære, er mere en smags sag, hvis du beskærer kraftigt, skal du ikke forvente ret mange æbler, da du jo så fjerner de blomsterknopper der skal blive til nye æbler.
Jeg ville vælge at beskære nogle af de store grene, men efterlade andre til blomstring og frugt, og så bruge et par år på at få det pænt.
Husk at skabe lys i hele kronen, ved at fjerne grene/skud der vender indad, samt tænke på at grene der er meget lange, kan blive tynget, og kan knække, hvis de bærer for meget.

Endelig kan det jo være at dit træ er en sort der bærer små æbler...

Held og lykke. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har borte taget de vedhæftede billeder? :-)

Nå, men jeg ville vælge at gå godt tilværks og skære til og som det er nævnt herover tage nogle store grene, så træet også bliver "forynget".
Er det et gammel træ, der er aldersmedtaget kan det være en ide at beskære over to sæsoner for at sikre, at træet overlever.
Tillige bør du i videst muligt omfang undgå at skære grene over overarmstykkelse, da træet dermed har de bedste forudsætninger for at kunne lukke sårene.
Den første sommer vil du få en mængde nye grene, vandris, som du skal rive af for at undgå genvækst (som du får hvis du klipper dem af).
Samlet betyder det, at du ikke skal forvente den store høst dette efterår, hvis du iværksætter nu. Men året efter skulle de nye frugtsporer have etableret sig.
Tak for ovenstående svar.
Træet er noget stort. Nu skulle billederne være med så I kan se hvad jeg mener.
Er der yderligere forslag til beskæring?

MVH
Kåre
Jeg er ikke ekspert på beskæring, men jeg har læst, at man sagtens kan beskære æbletræer om vinteren, og at de ovenikøbet skal have godt af det - specielt hvis det er et ældre æbletræ. Man skal da specielt gå efter at beskære træet for de større grene, men kan også bortskære de mindre, som ikke er blevet fjernet i løbet af sommeren. Generelt skal man først og fremmet fjerne de grene, som peger ind mod selve træets stamme.
Annonce
Jeg er ikke ekspert på beskæring, men jeg har læst, at man sagtens kan beskære æbletræer om vinteren, og at de ovenikøbet skal have godt af det - specielt hvis det er et ældre æbletræ. Man skal da specielt gå efter at beskære træet for de større grene, men kan også bortskære de mindre, som ikke er blevet fjernet i løbet af sommeren. Generelt skal man først og fremmet fjerne de grene, som peger ind mod selve træets stamme.
Jeg ville gå drastisk til værks- 


-og skære efter de røde streger...
Måske er det en vild og voldsom ting at gøre, men hvis du skal have et så stort træ ned i "plukkehøjde" så skal der skæres voldsomt.

Og selv efter den beskæring vil dit træ være højt. Måske skal du overveje om du nogensinde får et flot træ ud af det, måske skulle du overveje at fælde det helt og plante nyt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er fint, at du har postet nogle billeder af træet, Kåre. Det ser ud som et ret flot, gammelt træ. Og som Henrik også så fint angiver i forbindelse med dit billede af træet, vil det nok være en god idé rent faktisk at fjerne hele kronen. Når det gælder fx æbletræer siger de eksperter, jeg har læst, at man rent faktisk kan gå ret kraftigt til værks med beskæringen, uden at det skader træet - tværtimod. Idéen med beskæringen er netop at give kronen mere lys og luft. Konsekvensen kan godt i første omgang være, at I får færre frugter ud af det, men på lidt længere sigt skulle I får et bedre udbytte.

Vi har selv beskåret flere af vores gamle æbletræer kraftigt, og jeg må indrømme, at jeg hver gang efter beskæringen først har tænkt, at vi nu nok alligevel har beskåret det for kraftigt. Men allerede efter næste sæson har vi kunnet se en forbedring i mængden af frugt. Derfor beskærer vi fremover bare frimodigt, når vi synes, at træerne bliver for store. Som sagt er jeg ikke ekspert, men jeg har da noget praktisk erfaring med det, og resultaterne har som sagt altid bare været gode.

Men Henrik har selvfølgelig også ret i, at det måske er en overvejelse værd, om hele træet bør fældes. Jeg selv havde nok i første omgang forsøgt mig med en kraftig beskæring, førend jeg havde fældet den endelige dom.
 
Held og lykke med beskæringen, hvis du ikke allerede har gjort det

Jeg vile sporebeskære, dvs klippe de het små kviste, HVIS der skal beskæres! Gamle frugttræer er smukke, også selvom de ofte kun bærer hvert andet år eller så. (Belle de Boskoop er slem til det)

Plant et par Nye! Og lad det gamle I fred. Filippa er et godt æble- også til gemmebrug. Dog må man IKKE beskære de små kviste, det er dem, den bærer frugt på 2. års grene/kviste ude I skudspidserne. Men det er et godt æble, smager dejligt- og kan gemmes.
Belle de Boskoop er selvbestøvende, og et udmærket madæble. Ældre træer *kan* dog komme I vane med at bære hvert andet år. Til disse er sporebeskæring udmærket. De kan få kræft, men er meget robuste ellers.

Jeg har selv en rød Aroma I haven, og disse æbler er meget søde, og modsat mange andre æbler, er de ikke modne, når de er "drejeklar". Man skal vride æbler af, når de let giver slip= modne. Men min Aroma bliver tit ædt af dyr, da jeg er slem til at glemme at få plukket. IKKE et gemmeæble.

Men der er vildt mange æblesorter I Danmark- vi har et af verdens bedste æbleklimaer! :-) De fleste æbler idag sælges på lavtvoksende stammer.

Hvis du kan lide blommer- prøv en Grøn Reineclaude, nok verdens bedste blomme. Som bestøver og en god blomme også- er Opal fin. (Jeg har selv en Gul Reineclaude- et værre møgtræ! Det bliver højt! Og tykke grene har det med at knække- blommen er heller ikke noget. en mit er bestøver til den grønne.... Så længe, det varer...)

Mvh
Pinny
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis