bor/hul-måler

Hej

Jeg er på udkig efter en bor/hul-måler. Min far havde en tynd metalplade i gamle dage med en masse huller på række i stigende størrelse og med diameteren skrevet over. Den var virkelig god til at se hvilken str. man skulle forbore med for skruer.

Er der nogen der ved hvor man kan få sådan en eller hvad man kalder den?

På forhånd tak!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De følger nogen gange med i et borsæt, jeg har ikke set dem som noget man kan købe, men en lille fidus er at du "skruer skruen ned i hullerne på den boræske du har dine bor i. Det hul hvor du kan skrue noget af spidsen ned i er også det bor du skal forborer med. Eller du kan regne med at hvis skruen er Ø 4 mm. på gevindet, skal der bruges et 2,5 mm. bor i hårdt træ og i blødt træ ( fyr ) er et 2 mm. rigeligt.
En sådan størelse, er beregnet på at tjekke hvilken størelse bor du lige har fået fat i nede i sådan en rodekasse med bor, der bruger jeg en skydelærer.
Nu er det jo en gør det selv side, hvorfor ikke lave den selv, det er jo bare et stykke jernplade med huller i....
Jeg havde enlig postet et indlæg, men det er forsvundet eller noget er gået galt i teknikken!?!
Tak for hjælpen. Det  var lige præcis sådan en vvs dimmer jeg tænkte på.
Jeg havde bare håbet man kunne finde den billigere.
Spørgsmålet er jo af lidt ældre dato, så du har sikkert fundet noget brugbart.

Linex laver jo et utal af tegneskabeloner og jeg har selv sådan en cirkelskabelon i acryl hvor hullerne går fra 1 mm op til 35 mm i diameter med et spring på en mm i størrelsen, så alm hovedregning siger altså 35 hulle.

Varenavn Linex 1116 Cirkelskabelon
Varenummer 21000191

Det er jo rart at vide hvilken størrelse jeg skal bruge, når jeg bare skal ha lavet ½ hul. ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis