Radiator - er den død?

Hej,

Vores hus varmes op med et oliefyr.
Alle termostater i huset er skiftet ud til nye (Danfoss Living Connect).
I vores stue er der 2 radiatorer. Den ene radiator virker perfekt - den anden har det problem, at kun toppen bliver varm.
Når jeg forsøger at lufte ud, kommer der kun små dryp ud af ventilen (hvorimod den anden har en fin stråle). Selv da jeg fik åbnet udluftningsventilen så meget at den faldt af (var lige ved at gå galt, som i kan forestille jer), kom der ikke synderligt meget vand ud. Jeg har masseret selve ventilen ved termostaten godt synes jeg - den gik meget svært i starten, men ved ikke om det kan være denne der er problemet?

Jeg tænker: Kan denne radiator på en eller anden måde være "stoppet", så der ikke kommer nok vand igennem?
Hvad ville i gøre - gå i gang med at finde en erstatning (kan muligvis finde en brugt billigt), eller kan det bedre betale sig at få en VVSer til at kigge på det? 

Størrelsen på radiatoren er omkring 200*70cm.

På forhånd tak for gode råd
Casper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok bare pille selve thermostat delen af, og så give stiften noget gymnastik eventuelt en dråbe grafitolie. På med thermostaten igen så skulle den gerne virke.
Tak for svaret "håndværkeren". Har motioneret den stift en hel del - faktisk skulle der ret så meget til før end den begyndte at hoppe tilbage af sig selv igen.
Hvis jeg tager termostaten af, burde der som jeg forstår det være fuldt gennemløb - er det en måde jeg kan teste om der er gennemstrømning gennem radiatoren? Alternativt kan jeg forsøge at skifte den ventil ud med den fra radiatoren der fungerer. Vil det kunne give et bedre billede af hvor problemet ligger?

Vil forsøge at motionere stiften noget mere når jeg kommer hjem fra arbejde, for at give dit forslag et forsøg. Tak
Hvis du har fået ventilstiften till at komme helt ud, burde den være helt åben. Det lyder som om det er luft. Hvordan hænger din radiator ift. luftventilen? hvis den sat skævt op kan det betyde at luften samler sig modsat luftskruen - altså i ventilsiden.
Mit bud var også at det var luft - men har forsøgt meget at lufte ud, sætte mere tryk på etc... men klart, hvis luften samler sig i den anden ende kommer det jo ikke ud... vil se i aften om den "hænger", og om det gør en forskel hvis jeg tager termostaten af, og motionerer lidt mere. Hvis den hænger, hvad kan man da gøre for at få luften ud?

Tak!
Prøv evt. at dreje stiften lidt rundt med en tang, plejer at hjælpe.

Hvor det er håbløst groet fast, plejer jeg at trække stiften helt ud, og i igen, så kommer "proppen" normalt igennem, når ventilen slipper helt.
Annonce
Stiften kjan skiftes uden at tømme anlægget, der kommer ikke mere vand end der tages med et håndklæde.
En normal termostat er bygget sådan op:
Der sidder et termostathoved som regulere flow efter hvad du har stillet den til+ aktuel varme. Tager du det af sidder der en stift som bliver justeret af hovedet. Denne stift justere så selve ventilen.
Hvis du motionere stiften og den ikke rigtigt kommer ud igen(og det skal gå rimlig hurtigt)
Kan det nemt være selve ventilen. Den får du gang i ved at tage hoved af derefter stift(pas på der kan godt komme lidt vand) mener det er en 8-10mm nøgle. Så sidder der en bøsning med en fjeder på. Hvis du tager en tynd skruetrækker og putter den ind i bøsningen og ligesom drejer den runde (så bøsningen løsner sig og springer ud)
Gør den det, har du løst problemet og du vil kunne høre at der er et flow.
Luft vil som regl samle sig i den øverste radiator og det er der du skal lufte ud. Har du haft udluftnings skruen ude skulle der komme vand.
Håber det hjælper

Vh. Gasse

it is better to burn out than to fade away
-hvis den hænger kan du forsigtigt løsne unionen, så skulle luften komme ud hvis der er noget
Hej alle sammen,

Det er jo fantastisk med den megen feedback!
Mere motion af stiften hjalp lidt på problemet, og vil tage den af igen i dag, og forsøge tricket med skruetrækkeren i bøsningen for at se om det ikke klarer den sidste smule der måtte være galt. Det er rart at vide at alle tilsyneladende er enige om at det ikke er selve radiatoren den er gal med

Tak for hjælpen - jeg tror den sidste smule bliver løst i dag.!

MVH
Casper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis